< Terug naar vorige pagina

Project

Het verborgen curriculum van open onderwijs

De laatste jaren zijn we getuige geweest van een proliferatie aan initiatieven die 'open onderwijs' aanbieden, en dit op globale schaal. Open onderwijs verschaft zowel vrij gedistribueerde informatie als vrij gedistribueerde (open) lessen en cursussen (MOOCs) aan leerkrachten, docenten en studenten. Op die manier, wordt beweerd, elimineert open onderwijs institutionele en economische onderwijsbarrières. Wat in het onderzoeksveld nog niet aanwezig is, is een geïntegreerd kader dat de precieze rol en betekenis van open onderwijs in het hoger onderwijs identificeert. Om dergelijk kader te construeren, onderzoekt dit project digitale platformen die open onderwijs distribueren en/of verschaffen. Hierbij analyseert het visuele en tekstuele elementen, design, software, code, taal, enzovoorts. De specifieke doelen van het project zijn a) de operaties en mechanismen van Open onderwijsplatformen classificeren, om op die manier b) hun officieel en verborgen curriculum te identificeren. Het project maakt hiervoor gebruik van innovatieve onderzoeksmethoden die een kwantitatieve met een kwalitatieve benadering combineren, en die bij uitstek geschikt zijn om digitale vormen van (open) onderwijs te analyseren. 

Datum:1 okt 2018 →  30 sep 2022
Trefwoorden:Open Onderwijs, Verborgen curriculum, Software studies, Kwalitatieve website analyse, MOOCs, Visuele netwerkanalyse
Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij, Psychologische methoden, Mathematische en kwantitatieve methoden, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen, Sociale theorie en sociologische methoden, Politieke theorie en methodologie, Onderwijscurriculum, Onderwijssystemen, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen