< Terug naar vorige pagina

Project

Het verborgen curriculum van open onderwijs: Naar een theorie van educatieve commons, gebaseerd op een empirische analyse van 'Open Education' websites

De laatste jaren is er globaal een variëteit van initiatieven ontstaan die Open Education (OE) aanbieden. OE verschaft zowel vrij gedistribueerde informatie als vrij gedistribueerde (open) colleges aan opleiders en studenten, en dit met het oog op het elimineren van institutionele en economische barrières rond onderwijs. De bedoeling van dit project is te komen tot een educatieve theorie, om zo de precieze rol en betekenis van OE op begrip te kunnen brengen, en die meer specifiek de websites (o.a. design, software en code) waarop OE verschijnt mee in rekenschap neemt. Tot dergelijke empirisch geïnformeerde theorie te komen, is de centrale onderzoeksinteresse van dit project. Meer specifiek is het de bedoeling van dit project om de operaties en mechanismes van OE websites te bestuderen, om op die manier te komen tot een begrip van zowel hun officiële als hun verborgen curriculum. Hiertoe zet het project innovatieve onderzoeksmethodes in die een kwalitatieve en een kwantitatieve aanpak combineren, en specifiek ontworpen om digitale praktijken te onderzoeken. De analyse van het officiële en het verborgen curriculum zal finaal toelaten om tot een beter begrip te komen van wat openheidbetekent in onderwijs, en om in debat te gaan met wetenschappelijke en maatschappelijke debatten mbt open onderwijs.

Datum:1 okt 2015 →  30 sep 2016
Trefwoorden:Open Education websites, educative commonals, open education, curriculum