< Terug naar vorige pagina

Project

Het verhogen van de voorspellende kracht van vertrouwensindicatoren door selectiemethoden.

Elke lidstaat van de Europese Unie voert maandelijkse enquêtes uit die peilen naar de verwachtingen van consumenten en producenten in verband met toekomstige economische evoluties. De resultaten worden gepubliceerd in de vorm van indicatoren. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat de voorspellende kracht van deze vertrouwensindicatoren eerder klein is. In dit project onderzoeken we hoe we de verklarende kracht kunnen verhogen door selectiemethoden. De indicatoren zijn immers opgesteld op basis van zeer veel vragen over een heterogene groep respondenten. Uit deze hoog-dimensionele data zet willen we het informatieve deel behouden, en de ruiscomponenten verwijderen. Statistische technieken zullen ontwikkeld worden om een selectie van de meest pertinente componenten te bekomen, om zo de verklarende kracht van de indicatoren te verhogen.
Datum:1 jun 2008 →  31 mei 2009
Trefwoorden:Business and consumer surveys, Prediction, Time series analysis, Econometrics
Disciplines:Toegepaste economie, Economische geschiedenis, Macro-economie en monetaire economie, Micro-economie, Toerisme