< Terug naar vorige pagina

Project

HR-beleid ter ondersteuning van professionals in de publieke sector in collaborative governance

Collaborative governance is de samenwerking tussen publieke en niet-publieke actoren bij de creatie en/of implementatie van publieke diensten en beleid. Complexe beleidsuitdagingen (wicked problems) en mondigere, kritischere burgers maken dat overheden de beleidspraktijk niet meer op hun zelf kunnen én willen doen. Vooral op lokaal niveau nemen samenwerkingsverbanden met burgers, non-profit en profit organisaties dan ook toe. Wetenschappelijke literatuur focuste de afgelopen jaren vooral op de rol van de verschillende betrokken actoren, de processen van zo’n samenwerkingsverbanden en de mogelijke effecten. Ondanks het aangetoonde belang van de rol van de publieke professional en de steun vanuit de organisatie, is het inzicht in hoe publieke professionals in de praktijk ondersteund kunnen worden in samenwerkingen met niet-publieke actoren beperkt. Dit onderzoek wil nagaan op welke manier het HR-beleid binnen publieke organisaties professionals kan ondersteunen in samenwerkingsverbanden met voornamelijk burgers, non-profit en profit organisaties. Hierbij hebben we aandacht voor diverse aspecten van het HR-beleid zoals teamwerk, organisatiecultuur, nieuwe werkmethoden, werkautonomie, leiderschap, en vorming en training. Voor dit onderzoek zullen we gebruik maken van een mixed-methods aanpak waarbij we gebruik maken van zowel kwalitatieve als kwantitatieve data. Op deze manier trachten we een diepte-inzicht te verkrijgen in de – tot nu toe – relatief onbekende impact van het HR-beleid binnen publieke organisaties op de rol van professionals in collaborative governance.

Datum:12 nov 2020 →  11 okt 2021
Trefwoorden:collaborative governance, HR policies, coproduction, public services, public administration
Disciplines:Openbaar bestuur, Belgisch openbaar bestuur, Organisaties voor openbaar bestuur, Publiek management
Project type:PhD project