< Terug naar vorige pagina

Project

Identiteit en persoonlijkheidstransacties en interacties in de adolescentie en jong volwassenheid: associaties met psychologische aanpassing en fysiologische processen.

Individuen beschrijven zichzelf over het algemeen in termen van eigenschappen als "spraakzaam", "vriendelijk" en "slordig". Het zijn precies deze eigenschappen die iemands persoonlijkheid definiëren. In de adolescentie (12 tot 18 jaar) en jongvolwassenheid (19 tot 30 jaar) speelt ook een ander aspect van individualiteit, identiteitsontwikkelinge, een belangrijke rol. Identiteitsontwikkeling gaat over de mate waarin individuen reflecteren op en zichzelf identificeren met keuzes in belangrijke ontwikkelingsdomeinen als school, vriendschappen, werk en romatische relaties. Door de jaren heen is er veel onderzoek gedaan naar persoonlijkheid en identiteit, maar zijn deze twee kernaspecten van individualiteit zelden samen onderzocht. Het doel van het huidige project is om de relaties en interacties tussen persoonlijkheid en identiteit beter in kaart te brengen, aan de hand van drie onderzoeksdoelen. Als eerste wordt onderzocht hoe persoonlijkheidseigenschappen samenhangen met werk- en romantische identiteit en met transities op het gebied van werk en relaties. Als tweede wordt onderzocht of en hoe identiteit van invloed is op de relatie tussen persoonlijkheid en internaliserend (bijvoorbeeld depressie) en externaliserend (bijvoorbeeld agressie) probleemgedrag. Als derde gaan we onderzoeken hoe persoonlijkheid en identiteit samenhangen met een psychofysiologische marker van stress: het cortisol stress-hormoon.
Datum:1 okt 2010 →  30 sep 2012
Trefwoorden:Cortisol, Young adulthood, Adolescence, Identity formation, Personality, Five-factor model, Internalizin problems, Externalizing problems
Disciplines:Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Toegepaste psychologie