< Terug naar vorige pagina

Project

Integratie van vluchtelingen op de arbeidsmarkt via duurzame mentoring modellen

Dit onderzoek is er op gericht om de waarde van en de nood aan de gelijkwaardigheidserkenning procedures van Naric Vlaanderen voor buitenlandse diploma’s in kaart te brengen. Deze erkenning blijkt immers een belangrijke factor te zijn in het vinden van (gepast) werk voor hooggeschoolde migranten (Geets, 2011). Door gebrek aan onderzoek over het onderwerp is er echter maar een beperkt zicht op in hoe verre deze migranten daadwerkelijk nood hebben aan gelijkwaardigheidserkenning op de arbeidsmarkt en eventueel in het onderwijs. Daarnaast bestaat er ook onduidelijkheid over wat de meest aangeraden erkenningsprocedure is voor het vinden van gepast werk: specifieke gelijkwaardigheid geeft meer informatie maar is kost- en tijdsintensiever dan de niveaugelijkwaardigheidsprocedure. Verder zouden in sommige gevallen alternatieve procedures aangewezen kunnen zijn. Vandaar dat met dit onderzoek enerzijds de behoeften van aanvragers en werkgevers in kaart zullen worden gebracht en anderzijds een inschatting zal worden gemaakt van de nood en waarde van de huidige Vlaamse gelijkwaardigheidserkenning procedures voor buitenlandse diploma’s voor het vinden van werk. Hiertoe zal er een survey met gelijkwaardigheidsaanvragers opgezet worden en zullen er interviews gehouden worden met een selectie van werkgevers. De bevindingen zullen worden afgetoetst bij betrokken stakeholders gevolgd door een formulering van beleidsaanbevelingen.

 

Datum:1 jul 2018 →  31 mrt 2019
Trefwoorden:hoogopgeleide migranten, kwalificatie erkenning, passende werkgelegenheid, beleidsaanbevelingen, thema_arbeidsmarkt, thema_migratieenin
Disciplines:Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd