Project
Inzicht in de sociale ontwikkeling van premature en gezonde baby’s door het bestuderen van biologische en gedragsmatige multimodale socio-communicative afstemming tussen baby-moeder paren
Ons leven voltrekt zich grotendeels in het gezelschap van anderen. Nochtans bestudeert de klassieke socio-affective (neuro-)wetenschap vooral hoe afzonderlijke individuen reageren op sociale signalen gepresenteerd op een computerscherm. Dit is fundamenteel verschillend van de dyadische en interactieve kwaliteit van levensechte sociale interacties. Dankzij technologische vooruitgang kunnen we nu dyadische interacties en biologische en gedragsmatige afstemming tussen individuen bestuderen, door multimodale signalen in beide partners tezelfdertijd op te meten, en te onderzoeken hoe deze zich tot elkaar verhouden. In dit project introduceren we een reeks innovatieve methoden en passen ze voor de eerste maal toe op baby-moeder paren om alzo ook atypische socio-emotionele ontwikkeling beter te begrijpen. We zoemen in op prematuur geboren baby’s omdat hun vroege ontwikkeling vaak gekenmerkt wordt door atypische sociale interacties, en we onderzoeken de invloed op de verdere socio-emotionele ontwikkeling.