< Terug naar vorige pagina

Project

iVision – Revalidatie-specifieke software voor kinderen met cerebrale visuele inperking (IVISION)

Het innovatiedoel van dit project is de ontwikkeling van een gepersonaliseerd,
motivationeel, automatisch aanpasbaar therapeutisch spelplatform om de visuoperceptuele
vaardigheden (bewegingsperceptie, visuospatiële vaardigheden, figuur-achtergrond
herkenning, object herkenning, vormherkenning, scene herkenning, visuele aandacht and
visuele scanning) te trainen bij kinderen met cerebrale visuele inperking (CVI).
De verschillende stappen om deze doelen te bereiken zijn:
1.Kwantificatie van het visueel perceptueel profiel van kinderen met CVI, gebaseerd op de
resultaten van de verschillende visuoperceptuele tests.
CVI is een heterogene aandoening, gekarakteriseerd door een variatie aan
visuoperceptuele problemen. Verschillende objectieve en gestandaardiseerde
meetinstrumenten zijn beschikbaar om de visuoperceptuele vaardigheden van een kind te
testen. Elk van deze testen evalueert echter een combinatie van vaardigheden. Daarom is
het eerste doel van dit project om de verschillende visuoperceptuele vaardigheden apart in
kaart te brengen uitgaande van de deelscores van de verschillende testbatterijen.
Vervolgens kan het niveau van elke visuoperceptuele vaardigheid gekwantificeerd worden,
wat nodig is de nodige aanpassingen te doen in de verschillende therapeutische spelletjes.
2. Het ontwikkelen van attractieve spelscenarios, geschikt voor het trainen van
visuoperceptuele vaardigheden
Een uitgebreide requirementsanalyse zal uitgevoerd worden om de bestaande
trainingsparadigma's te definiëren, de moeilijkheidsgraden te definiëren en de mogelijke
beperkingen in spelscenario's. Dit zal in nauwe samenwerking gebeuren met de
betreffende stakeholders (kinderen, ouders, therapeuten en zorgverleners). Daarnaast zal
een uitgebreide evaluatie van de prototypes leiden tot twee verschillende,leeftijdsgebonden scenario's.
3. Het ontwikkelen van een aanpasbaar therapeutisch spel dat therapie op maat mogelijk
maakt op basis van het specifieke visuperceptueel profiel van een kind.
Het systeem zal adaptief zijn op drie niveau’s:
1.Automatische aanpassing van de visuele eigenschappen van het spel (contrast, acuïteit
en kleur) - dit is een aanpassing op het game engine niveau:
2.Automatische aanpassingen van het beginniveau in het spel op basis van het
visuoperceptueel profiel van kind - dit is een aanpassing op individueel spelniveau
3.Dynamische aanpassing van de moeilijkheidsgraad van het spel op basis van de
spelprestaties - dit is een aanpassing op spelniveau
4. De ontwikkeling van een aangepaste versie van de relative enjoyment scale die de
ervaringskwaliteit meet van kinderen met CVI
Het departement communicatiewetenschappen van UGent heeft een vragenlijst ontwikkeld
die de ervaringskwaliteit van kinderen meet tijdens het gamen. Dit is een generisch
instrument, dat niet specifiek aangepast is aan kinderen met visuoperceptuele
vaardigheden.
4. Evaluatie van de therapie-effecten van het gebruik van het therapeutisch spelplatform
tijdens therapie voor kinderen met CVI
Het therapeutisch spelplatform zal gevalideerd worden aan de hand van een
gerandomiseerde en gecontroleerde studie. Deze studie zal de patiënt-specifieke effecten
van training evalueren, dwz dat elke kind ge-evalueerd zal worden op het al dan niet
bereiken van zijn therapeutische/visuperceptule doelstellingen, op zijn ervaringskwaliteit
en op zijn globale visuoperceptuele profiel.
5. Evaluatie van de technology-acceptance bij ouders en zorgverleners van kinderen met
CVI.
Om het gebruik van technologie in de dagelijkse praktijk te evaluaeren, zal een survey
uitgevoerd worden die oa de bruikbaarheid en gebruiksvriendelijheid bij ouders en
zorgverleners in kaart brengt.

Datum:1 okt 2017 →  30 sep 2020
Trefwoorden:game-based therapy, cerebral visual impairment
Disciplines:Genetica, Gynaecologie en verloskunde, Moleculaire en celbiologie, Morfologische wetenschappen