< Terug naar vorige pagina

Project

Keeping Up with the #Instafamous: Een experimenteel onderzoek naar hoe influencer marketing jonge consumenten beïnvloedt.

Influencers met een groot aantal volgers worden steeds vaker gecontacteerd om merken aan te bevelen op hun sociale mediaprofielen, in ruil voor gratis producten of vaste bedragen. In hun profielen portretteren influencers een perfect en rijk leven, met spannende activiteiten, populaire merken en coole vrienden. Veel jongeren bewonderen daarom deze beïnvloeders en streven naar een succesvolle levensstijl. De gesponsorde berichten op hun accounts zijn echter moeilijk te onderscheiden van niet-gesponsorde berichten die impliceren dat jongeren worden onderworpen aan impliciete overtuiging. Onderzoek naar hoe jongeren (twaalf tot zestien jaar) worden beïnvloed door influencer marketing is echter beperkt. Het huidige project stelt een tweevoudig bemiddelingsmodel voor om uit te leggen hoe jongeren worden getroffen door gesponsorde beïnvloederposten. Ten eerste kan een gesponsorde influencer-post van invloed zijn op jongeren omdat ze de post niet als reclame herkennen en deze als geloofwaardiger beschouwen. Ten tweede kan een gesponsorde influencer-post een negatieve sociale vergelijking teweegbrengen, wat op zijn beurt een negatieve invloed heeft op het zelfvertrouwen van jongeren en leidt tot een grotere overtuigingskracht van de boodschap. Het project onderzoekt verder de randvoorwaarden van dit effect door de modererende rol van haalbaarheid van het vergelijkingsdoel, opscheppen en consumentenmaterialisme te onderzoeken. Tot slot zal de modererende rol van een openbaarmaking van advertenties worden onderzocht. Dit zal resulteren in specifieke richtlijnen voor een ethisch gebruik van influencer marketing.

Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2020
Trefwoorden:influencer