< Terug naar vorige pagina

Project

Kinderen leren tellen is goed, maar hen leren dat hun culturen meetellen op school is beter: De rol van leerkrachten in de ontwikkeling van de culturele oriëntaties van adolescenten met een migratieachtergrond.

Door toenemende culturele diversiteit wordt het steeds essentiëler om te begrijpen hoe jongeren met een migratieachtergrond duale oriëntaties richting de minderheids- en meerderheidscultuur ontwikkelen (i.e., integratie). Hoewel de kritieke rol van scholen steeds meer wordt erkend, spelen leerkrachten mogelijk een kernrol door een verwelkomende omgeving te creëren waar jongeren hun culturele oriëntaties kunnen exploreren en uiten. Het huidige project onderzoekt daarom hoe aparte leerkrachtprocessen van binden (wanneer leerkrachten sociale steun geven; studie 1) en normeren (wanneer leerkrachten integratie waarderen; studie 2) samen de integratie van adolescenten mogelijk maken en ondersteunen (objective 1). Verder zal het hypothetische indirecte paden van leerkrachteffecten onderzoeken via het nemen van perspectief, positievere intergroepshoudingen (studie 3) of vriendschappen met klasgenoten (studie 4). Liggend op de intersectie van sociale, culturele en ontwikkelingspsychologie bestaat dit voorstel uit vier geplande studies die de nieuwste methodes (multi-level, longitudinale en sociale netwerk analyses) en databronnen benutten (longitudinale survey en sociometrische data met twee grote interventiestudies samen met leerkrachten). Onze resultaten zullen het belang van een contextuele en dynamische benadering van integratie tonen, evenals toegepaste relevantie hebben bij het ontwikkelen van evidence-informed interventies voor diverse klassen en training voor leerkrachten.
Datum:1 okt 2022 →  2 okt 2022
Trefwoorden:Teacher-pupil interactions, Development of cultural orientations, Immigrant-origin adolescents
Disciplines:Sociale en emotionele ontwikkeling, Ontwikkelingspsychologie en veroudering niet elders geclassificeerd, Groeps- en interpersoonlijke processen, Sociale psychologie niet elders geclassificeerd, Onderwijs, cultuur en maatschappij niet elders geclassificeerd