< Terug naar vorige pagina

Project

Little Nirvana: de meeslepende virtual reality-ervaring die kinderen helpt pijn te bestrijden (LITTLE NIRVANA)

Miljoenen kinderen ondergaan jaarlijks pijnlijke medische gebeurtenissen, zoals vaccinaties, bloedafname, kleine operaties of invasieve onderzoeken - begrijpelijkerwijs een eng vooruitzicht voor kinderen. Hun angst voor een mogelijk pijnlijke behandeling kan de behandeling moeilijk maken en tot angst leiden vóór elke medische interventie, zelfs in het volwassen leven.Pijn is een essentieel teken dat moet worden aangepakt, aldus de Paritaire Commissie voor Accreditatie van Gezondheidszorgorganisaties. De Commissie erkent het sterke verband tussen pijn en angst en beveelt aan dat pijntherapie gepaard gaat met psychologische interventies, zodat kinderen zich meer vertrouwen voelen in en bekrachtigd worden door clinici.Het Little-NIRVANA-consortium zag een gat in de richting van een meer holistische, kindgerichte benadering, die continue zorg en empowerment bood gedurende de hele patiëntreis. Holistische tools, zoals educatieve modules, actieve afleidingsspellen en trainingstools met biofeedback zijn essentieel, maar waren niet beschikbaar.Little-NIRVANA gebruikt gamificatietechnologie - een app en VR - om zich te concentreren op de behoeften van het kind op de zorgroute van huis naar ziekenhuisbed, waardoor het welzijn van het kind wordt verbeterd en uiteindelijk de kosten voor de gezondheidszorg worden verlaagd.De app bevat educatieve, ontspannings- en trainingsmodules, voor kinderen en ouders die zich thuis voorbereiden op een aankomend ziekenhuisbezoek en voor gebruik in de wachtkamer.Ondertussen werkt een multi-sensorische VR-game, die in lijn met de actie op het scherm trilt en een geurapparaat bevat, als afleiding tijdens medische procedures. Een dashboard stelt de medische zorgverlener in staat om te zien wat het kind ziet en het programma aan te passen aan de reacties van de patiënt, terwijl hij zijn pijn monitort via AI-gebaseerde pijnmonitor, MedaSense.Door een mix van VR- en niet-VR-gebaseerde modules te gebruiken, streeft Little-NIRVANA ernaar om ervaringen op maat te creëren om het vertrouwen van de kinderen op te bouwen wanneer ze een zorgprofessional bezoeken, terwijl ze hen helpen pijn te behandelen.

Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2022
Trefwoorden:virtual reality, paediatric pain, gamification technology, AI-based pain monitor
Disciplines:Artificiële intelligentie niet elders geclassificeerd, Pediatrie, Gezondheidsinformatica