< Terug naar vorige pagina

Project

Measuring user engagement in various domains

Deze thesis presenteert onderzoek naar het meten van user engagement met online nieuws. Het werk draagt bij aan het domein dat zoekt naar betere proxys voor expliciete evaluaties door gebruikers die kunnen gebruikt worden om metingen van user engagement op grote schaal te verbeteren.

De tekst is een bundeling van drie artikels, die zijn geschreven als deel van het werk dat is gedaan in de context van het doctoraal programma van de faculteit economie en bedrijfswetenschappen aan de KU Leuven.

Alle artikels gebruiken data van onze eigen experimenten met meer dan 400 gebruikers die de krant op tablets lezen. We hebben zowel impliciete als expliciete feedback verzameld over de kwaliteit van de gebruikerservaring op verschillende niveaus van de ervaring.

We benaderen het meten van user engagement vanuit een data science standpunt. Elk hoofdstuk van de thesis past voorspellende analyse technieken toe om een bepaald probleem aan te pakken in het domein van het meten van user engagement met online nieuws.

Bij het doorlezen van de thesis zal de lezen verschillende interessante voorspellingsproblemen tegenkomen: van het voorspellen van tevredenheid en mond aan mond gedrag op basis van het leesgedrag tijdens één leessessie door het contrasteren van variabelen gebaseerd op vragenlijsten met variabelen gebaseerd op tabletinteracties; tot het demonstreren van de bruikbaarheid van fijne gebruikersinteracties om expliciet aangeduid engagement met één nieuwartikel te detecteren door traditionele variabelen gebaseerd op gespendeerde tijd te vergelijken met variabelen gebaseerd op fijne swipe-interacties; tot het aantonen van de waarde van sociale netwerk analyse bij het voorspellen welk artikel een lezer als volgende gaat lezen.

Het werk is relevant voor mensen uit de praktijk omdat het een case studie is die verschillende wetenschappelijke methoden gebruikt om voorspellende analyse technieken toe te passen op online ervaringen in de uitgeverij-industrie, aantonend in welke mate logs van fijne gebruikersinteracties als een hefboom kunnen gebruikt worden.

De thesis draagt bij aan het domein van user engagement door het zoeken naar betere proxys van expliciete evaluaties door gebruikers die kunnen gebruikt worden om metingen van user engagement op grote schaal te verbeteren in het domein van online nieuws.

Datum:25 feb 2015 →  21 okt 2019
Trefwoorden:User engagement, Implicit feedback
Disciplines:Toegepaste wiskunde, Artificiële intelligentie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Economische ontwikkeling, innovatie, technologische verandering en groei, Bedrijfsadministratie en boekhouding, Management
Project type:PhD project