< Terug naar vorige pagina

Project

Motorisch leren bij de ziekte van Parkinson: een gerandomiseerde vergelijking tussen het trainen van de gang met en zonder dubbeltaken.

De mogelijkheid om gelijktijdig twee of meer taken uit te voeren wordt verstoord bij de ziekte van Parkinson (PD). Op basis van pilootstudies denken wij dat dubbeltaken vatbaar zijn voor training bij PD. In de voorgestelde studie zullen we daarom onderzoeken of 6 weken dubbeltaak looptraining effectiver is dan enkelvoudige loopoefening. We zullen gebruik maken van een gerandomiseerd studiedesign ('single blind'), waarbij dezelfde protcollen worden uitgevoerd in twee academische centra (KULeuven en RUNijmegen). We zullen een experimentele conditie toetsen, die bestaat uit een nieuw oefenprogramma gericht op dubbeltaaktraining in de thuissituatie met behulp van gepersonaliseerde cognitieve taken. Het doel van deze training is om motorisch-cognitieve taakintegratie te verwezenlijken en daardoor optimalere niveaus van automatisme en functionaliteit te bereiken. De controleconditie bestaat uit een standaard enkelvoudige looptraining en aparte cognitieve training van dezelfde intensiteit, die achtereenvolgens wordt toegepast. Sub-analyse zal worden uitgevoerd op patiƫnten met en zonder 'freezing of gait'. Onze hypothese is namelijk dat dubbeltaaktraining minder effectief zou kunnen zijn biji patiƫnten met freezing, vanwege het grotere valrisico en cognitieve stoornissen. De resultaten van dit project zullen een bijdrage leveren tot de ontwikkeling van toekomstige innovatieve revalidatiedoelen.
Datum:1 jan 2011 →  30 sep 2016
Trefwoorden:Freezing, Cognition, Rehabilitation, Parkinsons disease, Gait
Disciplines:Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen