< Terug naar vorige pagina

Project

Naar een ‘Education of the Senses’ (EoS): Een alternatief pragmatische kijk op STEAM (3H230318)

Dit onderzoek bestudeert STEAM als een mogelijk pedagogisch antwoord op de sociale en ecologische vraagstukken die steeds prangender op de maatschappelijke voorgrond treden. Hoewel onderwijs wel vaker wordt ingezet om tegemoet te treden aan de uitdagingen die de 21ste eeuw stelt, wordt ze hiertoe belemmerd door onder andere haar sterk arbeidsmarktgerichte aard. Als alternatief wil dit onderzoek voorbij gaan aan deze trends, die ook in de STEAM beweging sterk verankerd zitten, door met STEAM een educatief fundament uit te denken gebaseerd op inzichten van prominente denkers zoals William James, Isabelle Stengers, Donna Haraway en Bruno Latour. Door de kunsten te integreren met STEM-richtingen hopen wij zo vorm te geven aan een 'education of the senses' (EoS), waarbij onmiddellijke leerresultaten en competitie plaats maken voor een intergenerationeel zorgdragen voor de gedeelde wereld. Een wereld die deze zorg vandaag meer dan nodig heeft.

Datum:15 nov 2023 →  Heden
Trefwoorden:Education of the senses, Philosophy of education
Disciplines:Filosofie van het onderwijs, Digitale media, Stellaire astrofysica
Project type:PhD project