< Terug naar vorige pagina

Project

Neuroplasticiteit bij de ziekte van Parkinson: de consolidatie van motorisch leren en de gerelateerde veranderingen in hersenactiviteit.

De basale ganglia spelen een belangrijke rol bij de consolidatie van het motorisch leren. Dit roept de vraag op, of het mogelijk is om de leerprestaties te behouden bij een neurodegeneratieve aandoening, zoals de ziekte van Parkinson (PD). Dit project heeft als doel om kennis te genereren over hoe neuroplasticiteit wordt beïnvloed door PD en door de aangeboden leercontext (leercondities met en zonder cues). Wij stellen voor om een nieuw oefenprogramma te onderzoeken voor het herleren van schrijfvaardigheden. Studie 1 vergelijkt veranderingen in het schrijven bij PD en controles na twee weken van intensief oefenen, met de nadruk op de automatisering van het geleerde (bestand tegen dubbeltaak interferentie), de overdracht naar een ongetrainde taak en de retentie van de leertaak. Studie 2 zal gebruik maken van beeldvorming van de hersenen om veranderingen in de neurale activiteit te onderzoeken, om de neuroanatomisch betrokken regio's bij de consolidatie te verhelderen en hoe dit alles wordt beïnvloed door PD. Studie 3 zal de effecten vergelijken van gecued versus ongecued leren, om te testen of de consolidatie cue-afhankelijk is bij PD. Studie 4 zal een analyse maken van hoe de hersenactiviteit verandert als gevolg van een gecued versus een ongecued leerproces bij gezonde controles en patiënten met PD. Dit, om te begrijpen of zintuiglijke cueing wordt gegraveerd in de motor representaties en hun neurale netwerken tengevolge van het leerproces. Dit project zal fundamentele kennis opleveren over de rol van de basale ganglia bij het motorisch leren en belangrijke informatie bieden voor therapeutische interventie
Datum:1 jan 2011 →  31 dec 2014
Trefwoorden:Motor learning, Brain imaging, Parkinson's disease, Neuroplasticity, Cues
Disciplines:Neurowetenschappen, Biologische en fysiologische psychologie, Cognitieve wetenschappen en intelligente systemen, Ontwikkelingspsychologie en veroudering, Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen