< Terug naar vorige pagina

Project

Interculturaliseren van Ethiopische universiteiten. De mening van studenten, docenten en bestuurders.

Ethiopië, het centrum van Afrika en de zetel van de Afrikaanse Unie, is een typisch meertalig en multi-etnisch land waarin ruim 81 etnisch-culturele groepen met een totale bevolking van 120 miljoen inwoners samenleven. Daarom is diversiteit (taalkundig en cultureel) een feit in de Ethiopische samenleving. Dit feit komt ook tot uiting in de Ethiopische universiteitsbevolking. Als reactie op de lokale en mondiale vraag naar een democratische cultuur en interculturele dialoog hebben Ethiopische universiteiten onlangs het multiculturalisme als pedagogisch en beleidsmodel aangenomen. Als gevolg hiervan laten universiteiten studenten toe uit verschillende landen, etnische groepen en culturen, nemen ze personeel aan met verschillende taalkundige en culturele achtergronden, en passen ze hun beleid en wetgeving aan om gelijkheid, diversiteit en cultureel pluralisme aan te pakken. Toch heeft de huidige aanpak niet geleid tot een substantiële toename van succesvolle interculturele contacten of samenwerking tussen afgestudeerden uit verschillende etnische groepen en culturen. Bijgevolg is deze Ph.D. De studie heeft tot doel een pedagogisch model voor te stellen voor de verbeterde bevordering van interculturele competentie onder studenten. Om dit doel te bereiken bestudeert zij bestaande modellen en beoordeelt deze kritisch in het licht van (1) de opvattingen van studenten, bestuurders en docenten over de huidige aanpak van hun universiteit, en (2) de huidige opvattingen van studenten, bestuurders en docenten. niveaus van interculturele competentie. Het onderzoek heeft de vorm van een onderzoek met gemengde methoden op twee locaties (Jimma University en Hawassa University). Interviews en kwantitatieve gegevens worden getrianguleerd om het doel van het project te bereiken. In totaal nemen 638 deelnemers (480 studenten, 104 docenten en 54 bestuurders) deel aan het project. 

De verwachte effecten van dit PhD-project zijn: ten eerste dragen de projectresultaten bij aan de opleiding van toekomstige generaties Ethiopische universiteitsstudenten door een op bewijs gebaseerd model voor te stellen voor de bevordering van interculturele competentie. Het model houdt rekening met de huidige niveaus van interculturele competentie van studenten, docenten en bestuurders en met hun opvattingen over het onderwijzen van interculturele competentie op tertiair niveau. Het model houdt dus rekening met lokale omstandigheden en gaat in discussie met westerse modellen die mogelijk niet voldoen aan de Ethiopische en Afrikaanse context. Ten tweede kan het voorgestelde model, ontwikkeld op basis van gegevens verzameld aan de Jimma Universiteit en de Hawassa Universiteit, andere instellingen in het Ethiopische tertiaire onderwijs inspireren. Het project heeft dus potentieel een grote maatschappelijke impact. Ten slotte is de Ph.D. De resultaten van het onderzoeksproject dragen bij aan de studie van de beheersing van interculturele competentie op het Afrikaanse continent, waar er een gebrek is aan studies die deze kwestie onderzoeken, in tegenstelling tot de situatie in het Westen en Azië. Door rekening te houden met de lokale Afrikaanse geschiedenis en omstandigheden draagt het onderzoek bij aan het intensiveren van het onderzoek naar interculturele competentieverwerving op het Afrikaanse continent.

Datum:2 mrt 2020 →  2 mrt 2024
Trefwoorden:Intercultural Competence, Interculturalization, Ethiopian Universities, Diversity (Cultural and Linguistics), Multiculturalism, Intercultural Communication
Disciplines:Sociolinguïstiek
Project type:PhD project