< Terug naar vorige pagina

Project

Onderzoek naar de effectiviteit van werkplekleren en beroepsgericht onderwijs

De aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt kwam de voorbije jaren op de voorgrond, onder meer door de hoge werkloosheid bij jongeren. De verbetering van deze aansluiting wordt vanuit verschillende invalshoeken benaderd, mede via onderwijshervormingen. Verschillende landen verstevigen de systemen voor werkplekleren en beroepsgericht onderwijs in de hoop de overgang te vereenvoudigen. Praktijkgerichte opleidingen worden geassocieerd met vele korte termijn voordelen, waaronder een hoger startloon en een kortere zoektocht tot de eerste job. Hierbij suggereren verschillende onderzoekers dat er mogelijk een wisselwerking is tussen de voordelen aan de start van de carrière ten opzichte van de nadelen op het einde van de carrière (vergeleken met algemene opleidingen). Daarnaast wordt ook het belang van algemene competenties en theoretische kennis, aangeleerd op school of aan de universiteit, benadrukt. Dit neemt mogelijk ook toe aan belang, gezien de technologische veranderingen. Binnen dit onderzoek gaan we dieper in op de korte- en lange-termijn leereffecten van werkplekleren en beroepsgericht onderwijs. We onderzoeken de invloed van werkplekleren (ten opzichte van klassikaal leren) onder scholieren op de opbouw van sleutelcompetenties en welke competenties, aangeleerd in het onderwijs, de verdere ontwikkeling van competenties en vaardigheden op de arbeidsmarkt bevorderen. Hiertoe maken we gebruik van de LiSO data, Cedefop data en vignetten experimenten. Aan de hand van verschillende (quasi-)experimentele methodes trachten we causale relaties tussen werkplekleren en beroepsgericht onderwijs en arbeidsmarktuitkomsten te definiëren. 

Datum:1 sep 2016 →  28 okt 2020
Trefwoorden:Analysis of Education, Training, Labor Force and Employment
Disciplines:Toegepaste sociologie, Andere economie en bedrijfskunde, Burgerschap, immigratie en politieke ongelijkheid, Internationale en vergelijkende politiek, Multilevel governance, Nationale politiek, Politiek gedrag, Politieke organisaties en instellingen, Politieke theorie en methodologie, Openbaar bestuur, Andere politieke wetenschappen
Project type:PhD project