< Terug naar vorige pagina

Project

Op zoek naar ‘deliberatieve journalistiek’ in China: Nieuwsmedia, milieukwesties en ngo’s

Klimaatverandering is een urgent ‘wicked problem’ van onze tijd. Gezien de huidige controverses rond klimaatverandering, maakt communicatie deel uit van de probleemdefiniëring en van de oplossingen. Als toonaangevende opkomende economie en 's werelds grootste uitstoter van broeikasgassen oefent China steeds meer invloed uit op het mondiale klimaatbeheer. Begrijpen hoe klimaatverandering wordt weergegeven door Chinese media en hoe actoren deelnemen aan de constructie van het probleem in de media, is nuttig om de klimaatacties van China te begrijpen.

Als zodanig onderzoekt dit proefschrift de manier waarop Chinese media de onderhandelingen over klimaatverandering weergeven, met nieuwsinhoud en nieuwsproductie als twee aandachtspunten. Wat betreft nieuwsinhoud, nam de eerste empirische studie de VN-klimaatconferentie 2015 in Parijs (COP21) als voorbeeld en analyseerde de Chinese media-aandacht in vergelijking met de Britse en Amerikaanse berichtgeving. In het onderzoek werd op inductieve wijze een reeks frames ontwikkeld die als basis kan dienen voor cross-culturele evaluaties van klimaatoverleg. Het legt ook contrasterende kenmerken van de berichtgeving in drie landen bloot. De tweede studie onderzocht vervolgens de evolutie binnen China's voornaamste partijkrant, People’s Daily, hoe deze over klimaatverandering verslag uitbrengt, vanaf de eerste wereldwijde klimaatconferentie in 1995. De bijzondere aard van de krant maakt het mogelijk om te stellen dat deze studie het nationale beleid ter zake en haar invloed op de mediaklimaatdiscoursen in China weerspiegelt.

Bij de nieuwsproductie gaan twee empirische onderzoeken in op de rol van journalisten en belanghebbenden in de mediavertegenwoordiging. In studie 3 werden de berichten van sociale media Weibo- en Weibo afkomstig van Chinese journalisten en Twitter-berichten van Britse en Amerikaanse journalisten onderzocht. Net als bij de vergelijking van de berichtgeving over COP21, werden daarbij de significante verschillen tussen Chinese en westerse journalisten in het gebruik van sociale media besproken. Studie 4 bracht een belangrijke, maar nog weinig onderzochte stakeholder voor het voetlicht, namelijk ngo's. Door een vier jaar durende (COP21-25) studie van de interactie van NGO-professionals en klimaatjournalisten in China, werd in detail geanalyseerd hoe NGO’s gebruik maken van hun klimaatexpertise en interpersoonlijke relaties met journalisten.

Dit proefschrift is een van de eerste volledige doctoraatsprojecten die de klimaatjournalistiek en communicatie van China systematisch heeft onderzocht, en vult daarmee een belangrijke leemte in het huidige onderzoek naar klimaatcommunicatie in. De klimaatcommunicatie in een ‘ontwikkelingsland’ als China werd immers nog niet of nauwelijks systematisch onderzocht.

 

Datum:5 okt 2015 →  26 okt 2020
Trefwoorden:Deliberative democracy, News media, NGO
Disciplines:Communicatie, Communicatietechnologie
Project type:PhD project