< Terug naar vorige pagina

Project

Participatie in een gevangeniscontext: Motieven, barrières en noden van buitenlandse gedetineerden (FWOAL840)

Het onderzoeksproject richt zich op de participatie van buitenlandse gedetineerden aan activiteiten binnen de gevangenismuren en heeft als doel een cultureel-sensitief participatiemodel te ontwikkelen en testen. Hoewel de gevangenispopulatie meer divers wordt op gebied van nationaliteit en etniciteit, is onderzoek naar de participatie van deze groep aan activiteiten in de gevangenis zeer beperkt. Een mixed-method onderzoek – dat gebruik maakt van een gestandaardiseerde vragenlijst en diepte-interviews gebaseerd op de methodologie van Appreciative Inquiry – zal gebruikt worden om (1) kennis te vergaren over de participatie van buitenlandse gedetineerden aan activiteiten binnen de gevangenismuren (de mate en het type participatie), (2) om inzicht te krijgen in de motieven, barrières en noden die buitenlandse gedetineerden ervaren m.b.t. hun participatie aan activiteiten in de gevangenis, en (3) om de importatie- en deprivatietheorie te testen m.b.t. de participatie van buitenlandse gedetineerden, evenals op hun bijhorende motieven en barrières. Het onderzoek heeft als doel een bijdrage te leveren aan het begrip van de mechanismen die de participatie van buitenlandse gedetineerden aan activiteiten bevorderen of verhinderen, en die op hun beurt worden verondersteld te resulteren in gedrag dat gunstig is voor de persoon (bijv. betere mentale en fysieke gezondheid), de gevangenis (bijv. betere dynamische veiligheid) en de samenleving (bijv. minder recidive). Vanuit een theoretisch perspectief, zullen de bevindingen de kennis verrijken op het gebied van de criminologie, de gevangenissociologie en de educatiewetenschappen.
Datum:1 jan 2017 →  31 dec 2020
Trefwoorden:Participation, Prison
Disciplines:Volwassenenonderwijs