< Terug naar vorige pagina

Project

Performance evaluatie als een katalysator in een innovatieve Chinese lerarenopleiding

De Chinese lerarenopleiding staan onder druk om een innovatief model te adopteren. Daarbij staat de aanpak van de evaluatie central. Het onderzoeksprobleem bij de studie is: Validering van de theoretische en empirische basis voor de introductie van "performance assessment" in lerarenopleidingen. De reorientatie is gebaseerd op theoretische concepts van (1) Teacher Thinking Theory (2) constructivistische visies op professionele ontwikkeling (e.g., cognitive apprenticeship), en (3) theoretische assumpties over de betrouwbaarheid van evaluatie bij meerdere evaluatoren. De volgende onderzoeksvragen staan voorop: (1) Wat is de aard van de beliefs over evaluatie van opleiders en student-leerkrachten? (2) Wat is de validiteit van criteria en performance indicatoren bij een set leerkrachtcompetenties? (3) Onder welke voorwaarden kan performance assessment gebruikt worden als een betrouwbare methode? (4) Wat is de impact van performance evaluation approach op teacher beliefs over evaluatie (5) Wat is de impact van performance evaluation approach op self-reflective practices van student-leerkrachten?

Datum:1 okt 2008  →  28 feb 2013
Trefwoorden:percepties en opvatting, ICT, lerarenopleiding
Disciplines:Andere computer ingenieurswetenschappen, informatietechnologie en mathematische ingenieurswetenschappen, Computer hardware, Computertheorie, Onderwijskunde, Scientific computing, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen