< Terug naar vorige pagina

Project

Reflecteren en weerstaan. Pools theater en geheugenpolitiek sinds 2005

Dit onderzoek stelt dat het hedendaagse Poolse theater gekenmerkt wordt door een socio-culturele en politieke strijd tussen theatermakers en overheidsautoriteiten die deze voorstellingen als een bedreiging voor hun culturele en politieke autoriteit zien. Het onderzoekt de manieren waarop de artistieke en politieke strategieën die de afgelopen twee decennia in het Poolse theaterveld zijn ontwikkeld, kunnen worden getheoretiseerd als queer artistieke en politieke strategieën. Het stelt dat deze strijd heeft geleid tot een tweevoudig proces waarbij theatermakers in Polen zowel politieke druk weerstaan als hier tegelijkertijd over reflecteren en nadenken over hun historische rol in het faciliteren van de verhalen die de opkomst mogelijk hebben gemaakt van een militantere vorm van Pools nationalisme dat zichzelf heeft gelegitimeerd door een conservatieve herovering van het discours van de Poolse Romantiek. Het zal betogen dat het een productieve benadering is om deze twee processen van verzet en reflectie terug te voeren tot 2005, het jaar waarin de rechts-conservatieve politieke partij Recht en Rechtvaardigheid (PiS) zowel de presidents- en parlementsverkiezingen won en haar eerste regering vormde. Dit plaatst het Poolse theaterveld in een interessante positie: na een periode waarin het zich had verwijderd van de beeldtaal, narratieven, canon en tradities van de Poolse Romantiek, werd die traditie plots opnieuw politiek relevant. Zelfs nu Poolse makers zich afzetten van noties als martelaarschap en 'lijden voor de natie', zijn de scherven van de gebroken spiegel van de Poolse Romantiek nog steeds terug te vinden in het hedendaagse Poolse theater. Als gevolg hiervan richt dit onderzoek zich niet op het canonieke Poolse theater, maar richt het zich in plaats daarvan op de lichamen die afwijken van de normen van het Poolse nationalisme en heteronormativiteit, of zoals dit onderzoek het noemt, Poolse normativiteit. Dit wordt onderzocht aan de hand van een diepgaande analyse van negen theatervoorstellingen die tussen 2005 en 2022 door Poolse makers werden geproduceerd: Niech żyje wojna (Strzępka en Demirski, 2009), Solidarność. Nowy Projekt (Wodziński, 2017), Have A Good Cry (Szpecht, 2021), Mikrodziady (Smolar, 2016), Bez tytułu (Nowak, 2016), KLUB (studenten Akademia Teatralna en Szczawińska, 2021), Masakra (Sakowicz, 2018), Henrietta Lacks (Smolar, 2016-17), en Bez tytułu (Znowu Razem) (Borczuch, 2018).

Datum:1 nov 2019 →  1 nov 2023
Trefwoorden:Polish theatre, Polish culture, Theatre, Performance, Literary Theory, Queer Theory, Dance Studies
Disciplines:Andere Europese literatuur, Andere Slavische literatuur, Theater, Queerstudies, Voorstelling, Dramaturgie
Project type:PhD project