Project
The rol van taal voor het verwerven van vroege wiskundige vaardigheden
Wiskunde is altijd een belangrijk schoolvak geweest, zowel in het lager als het secundair onderwijs. In het kleuteronderwijs ligt de focus doorgaans op eerder basale numerische vaardigheden (telwoorden, het tellen en vergelijken van aantallen), die in de eerste jaren van de lagere school verder gesystematiseerd worden in elementaire rekenvaardigheden. Maar recente studies tonen aan dat kinderne al op vroegere leeftijd dan doorgaans aangenomen meer complexere wiskundige redeneervaardigheden kunnen uitvoeren. Taal speelt een belangrijke rol in diverse schoolvakken. Ook de discipline van wiskunde gebruikt een specifieke woordenschat. Als meer complexe wiskunde al zou worden aangebracht in de eerste jaren van het lager onderwijs, dan veronderstellen we dat de rol van die specifieke wiskundewoordenschat nog belangrijker wordt. We willen daarom aantonen hoe wiskundige woordenschat in dergelijke meer geavanceerde wiskundedomeinen een rol speelt in de ontwikkeling van geavanceerde wiskundevaardigheden (namelijk patronen, verhoudingen en kansrekenen) bij jonge kinderen.