< Terug naar vorige pagina

Project

Sabbatperiode Veerle Draulans: Co-creatie van een academisch gendermainstreamingbeleid, met bijzondere aandacht voor gender & STEM

Uit samenwerking met academische partners zoals University of Limpopo (SA), African Doctoral Academy, Stellenbosch University (SA), Arba Minch, Bahir Dar & Mekelle University (Ethiopië), University of Rwanda: Rwandan Association for Women in Science & Technology, Rawise blijkt de grote nood aan uitwisseling over geactualiseerde, heldere criteria voor een duurzaam gender mainstreaming beleid, waarin het wetenschappelijk belangrijke concept van intersectionaliteit wordt geintegreerd. Cruciale punten daarbij zijn onder andere academische professionalisering en toegang tot doctoraten. Tevens leerde ik uit deze samenwerking dat, als vrouwen er de kans krijgen een universitaire opleiding te starten, ze vaker dan in hoge inkomenslanden instromen in STEM-richtingen. Deze vaststelling leidt in het wetenschappelijk debat tot de zogenaamde ‘Gender-equality paradox in science, technology, engineering, and mathematics education’, een paradox die in het westen relatief weinig aandacht krijgt. Met deze sabbatperiode beoog ik volgende doelstellingen: -nauwkeurige analyse van ‘Gender &STEM-onderwijs-cijfers in een aantal SSA landen (middelbaar en hoger onderwijs) en bijdragen tot het uitdiepen van het wetenschappelijk debat over de Gender-equality paradox in STEM'; deze onderzoeksresultaten zichtbaarheid geven via conferentiebijdragen (vb. ICHE, International Conference on Higher Education; ICSGS, International Conference on Sociology of Gender & Society) en wetenschappelijke artikels; resulterend in een mogelijke projectaanvraag -samen met enkele partner-universiteiten uit SSA, een ontwerpmanual voor duurzaam, context- verbonden academisch gendermainstreamingbeleid uittekenen, met bijzondere aandacht voor een inhoudelijk ontwerp van een ‘gendersensitieve doctoral school-training’ -dit alles met sterke nadruk op co-creatie.

Datum:1 feb 2023 →  31 aug 2023
Trefwoorden:gender mainstreaming academia, Gender & STEM, Sub Saharan Africa
Disciplines:Sociologie van gender- en genderrelaties