< Terug naar vorige pagina

Project

Socio-communicatieve sensitiviteit in prematuur geboren kinderen: Een multimodale aanpak die frequency-tagging EEG en duale oogcontact en mimicry metingen combineert

Vroeggeboren kinderen hebben een risico voor atypische socio-emotionele en cognitieve ontwikkeling, wat kan leiden tot socio-emotionele moeilijkheden en leerstoornissen. Binnen de context van een grootschalige, prospectieve studie zullen de lange-termijn effecten van perinatale stress worden onderzocht in 170 premature kinderen en hun ouders. Eerder werd een unieke, longitudinale dataset van medische, fysiologische, psychologische en endocrinologische gegevens over algemene ontwikkeling, stress en hechting verzameld vanaf de geboorte. Binnenkort start deze goed opgevolgde cohort met het eerste leerjaar, wat een belangrijke transitie inhoudt voor de sociale ontwikkeling. Op een leeftijd van vijf jaar, zal de socio-affectieve en cognitieve ontwikkeling van deze cohort worden bestudeerd aan de hand van verschillende innovatieve methodes zoals frequency-tagging EEG, eye-tracking, gezichtsdynamiek, stress fysiologie, gedrag, etc. In dit doctoraatsproject zullen we onderzoeken hoe individuele ouder en kind karakteristieken de kwaliteit van duale biobehavioural synchrony bepalen. Ook zullen we nagaan hoe deze een impact kunnen hebben op de typische en atypische socio-emotionele en cognitieve ontwikkeling. De onderzochte karakteristieken omvatten socio-communicatieve sensitiviteit, alsook fysiologische en emotionele toestand omdat we vermoeden dat deze een invloed kunnen hebben op de kwaliteit van de duale biobehavioural synchrony. De integratie van deze nieuwe dataset met de vroegere ontwikkelingsdata zal ons toelaten longitudinale ontwikkelingstrajecten te modelleren en beschermende en risicofactoren te identificeren binnen deze kwetsbare groep.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:biobehavioural synchrony, Socio-emotional development
Disciplines:Sociale en emotionele ontwikkeling
Project type:PhD project