< Terug naar vorige pagina

Project

STEM@school: Ontwikkeling en implementatie van een geïntegreerde STEM-didactiek in Vlaamse middelbare scholen.

Ondanks de ruime aanwezigheid van studenten in STEM-gerichte studierichtingen in het Vlaamse secundair onderwijs (STEM = acroniem voor Sciences, Technology, Engineering en Mathematics), zijn er onvoldoende afgestudeerden in STEM-richtingen in het hoger onderwijs. Een belangrijke reden voor deze vaststelling ligt bij de wijze waarop STEM-lessen worden gegeven in het secundair onderwijs: de wezenlijke samenhang tussen de verschillende STEM-disciplines blijft voor de meeste studenten onduidelijk. De focus van dit strategisch basisonderzoek is de ontwikkeling en de invoering van een geïntegreerde en innovatieve STEM-didactiek in het secundair onderwijs. De effectiveiteit van de ontwikkelde didactiek zal geëevalueerd worden in termen van het verbeteren van STEM-geletterdheid en attitudes onder de middelbare scholieren aan de hand van (quasi-)experimenteel onderzoek in STEM-gerichte studierichtingen van het ASO en TSO. Er wordt verder onderzocht welke systemische ondersteuning kan worden ontwikkeld met het oog op een duurzame verspreiding van de ontwikkelde geïntegreerde STEM-didactiek. Om de didactiek breed ingang te laten vinden, zullen ook de lerarenopleidingen op verschillende manieren betrokken worden in het project en worden aanbevelingen geformuleerd naar de onderwijskoepels in verband met aanpassingen aan de leerplannen.
Datum:1 jun 2014 →  31 mei 2018
Trefwoorden:thema_onderwijsenll
Disciplines:Onderwijskunde