< Terug naar vorige pagina

Project

Steunpunt onderwijs - SSL

Steunpunten worden verondersteld om de Vlaamse regering en hun partners met betrekking tot de strategische beleidskeuzes te informeren. In deze context kunnen we verwijzen naar de lange termijn opties zoals weerspiegeld in het Pact '' Vlaanderen 2020 '', die tot doel heeft om Vlaanderen te transformeren in een lerende regio - niet alleen voor het optimaal functioneren van de arbeidsmarkt, maar ook voor een maximum mate van welzijn. In operationele termen. vier sets van uitdagingen moeten worden aangepakt: 1. Het systeem van onderwijs en levenslang leren moet opener en eerlijker door middel van een effectieve EET (gelijke onderwijskansen) beleid, vermindering van de low-alfabetiseringsgraad, intercultureel onderwijs, en een betere toegang van te worden jongeren uit lagere sociaal-economische achtergronden van het hoger onderwijs; 2. De matching tussen het onderwijs en de behoeften van de arbeidsmarkt te verbeteren, door middel van een vermindering van de ongekwalificeerde schoolverlaters, de uitbreiding van werkplekleren voor zowel studenten als docenten, meer MST afgestudeerden (wiskunde, wetenschappen en technologie), verbeterde participatie van 50% in het hoger onderwijs en een strategisch competentiebeleid in ondernemingen; 3. Optimale kansen voor de voortzetting van persoonlijke ontwikkeling en creativiteit moeten worden gecreƫerd door het voeden toptalenten, bevordering van deelname aan volwasseneneducatie, de versterking van het hoger onderwijs en het ontwikkelen van het netwerk scholen; 4. een leren maatschappelijk middenveld moet worden ontwikkeld door het bevorderen van sociaal leren in het kader van verenigingen.

Datum:1 jan 2012 →  30 jun 2016
Trefwoorden:vlaams onderwijs
Disciplines:Onderwijssystemen, Onderwijscurriculum, Specialistische studies in het onderwijs, Andere pedagogische en onderwijswetenschappen, Algemene pedagogische en onderwijswetenschappen