< Terug naar vorige pagina

Project

Toepassing van het Kennisbank Paradigma op het School Timetabling Problem

Onderwijsinstellingen maken vaak gebruik van gespecialiseerde software (bijvoorbeeld Untis) om hen te helpen bij het maken van hun uurroosters. De huidige generatie van deze toepassingen heeft een aantal beperkingen, waardoor gebruikers nog steeds een groot deel van de taak handmatig uitvoeren. De gebruikers hebben het gevoel dat de software onvoldoende configureerbaar is en te veel werkt als een black box.

In dit project stellen we voor om deze twee problemen aan te pakken door toepassing van het Kennisbank Paradigma op het School Timetabling Problem. Dit paradigma combineert een louter declaratieve representatie van domeinkennis (de beperkingen waaraan een uurrooster moet voldoen) met redeneer algoritmen die toegepast kunnen worden op deze kennis om verschillende functionaliteiten te implementeren.

Het voorgestelde onderzoek zal bijdragen aan de state-of-the-art in de wetenschappelijke domeinen van "kennisrepresentatie en redenering" en "Timetabling and scheduling". Daarnaast zullen we het IDP kennisbanksysteem, ontwikkeld aan de KU Leuven, gebruiken om een werkend prototype te implemeneteren, dat we zullen valoriseren in samenwerking met de industriële partners van de deelnemende onderzoeksgroepen.

Datum:1 okt 2016 →  30 nov 2019
Trefwoorden:Knowledge Base Paradigm, School Timetabling Problem, IDP
Disciplines:Toegepaste wiskunde
Project type:PhD project