< Terug naar vorige pagina

Project

Vorming van het sociale brein door vroege interactie SAPIENS

De eerste drie levensjaren zijn van cruciaal belang voor de langetermijnontwikkeling, de gezondheid en het welzijn van kinderen, aangezien de kernfuncties van de hersenen in deze periode worden gevormd en de hersenen veel kwetsbaarder zijn voor tegenslagen, die bepalend zijn voor het ontstaan van ontwikkelingsstoornissen (autisme, aandachtstekortstoornis/hyperactiviteitstoornis). Het identificeren van de mechanismen die tijdens de vroege kinderjaren de individuele sociale ontwikkeling op lange termijn vorm geven, is essentieel voor het verbeteren van de gezondheid en het welzijn en heeft verstrekkende gevolgen voor het sociaal en onderwijsbeleid. Wij stellen dat dit belangrijke wetenschappelijke probleem niet kan worden opgelost zonder eerst te begrijpen hoe vroege sociale uitwisselingen kritieke hersenfuncties in de vroege kinderjaren afstemmen. Dagelijkse, herhaalde uitwisselingen tussen baby's en verzorgers vormen het substraat voor de interagerende invloeden van genen en de omgeving op de ontwikkeling van de hersenen. Door de micro-dynamiek van vroege sociale uitwisselingen te bestuderen, kunnen we een revolutie teweegbrengen in het begrip van de macro-schaal ontwikkeling van sociaal-relevante functies zoals de theorie van de geest, taal, aandacht, en emotieregulatie. Onze radicaal nieuwe benadering plaatst sociale uitwisselingen in het hart van de ontwikkeling van de hersenen, die wordt gevormd door een complexe voortdurende cascade van interacties tussen de hersenen en de sociale omgeving. SAPIENS combineert vooruitgang op het gebied van ecologische, mobiele real-time hersen- en gedragsmetingen, datamodellering en kunstmatige intelligentie benaderingen om een nieuwe generatie onderzoekers op te leiden in het implementeren van deze baanbrekende benaderingen van vroege sociale ontwikkeling. SAPIENS zal revolutionaire nieuwe instrumenten genereren voor het vertalen van baanbrekende basiswetenschap in klinische diagnostische en behandelingsinstrumenten voor ontwikkelingsstoornissen, en tegelijkertijd het publiek erbij betrekken en nieuw overheidsbeleid opleveren. Door voort te bouwen op een sterk intersectoraal netwerk van excellente onderzoekscentra en de industrie zullen wij een zeer innovatieve en multidisciplinaire opleiding bieden voor jonge leiders op het gebied van ontwikkelingswetenschap.

Datum:1 okt 2022 →  30 sep 2023
Trefwoorden:vroege opsporing, behandeling, kind-ouder interacties, sociale hersenen, autisme, sociale ontwikkeling, vroege diagnose, ADHD, ontwikkelingstrajecten
Disciplines:Ontwikkelingsneuropsychologie, Neuropsychologie van veroudering, Sociaal gedrag en sociale actie