< Terug naar vorige pagina

Project

Vox pops of polls? De invloed van vox pops en opiniepeilingen op gepercipieerde publieke opinie, persoonlijke opinie en de evaluatie van nieuwsberichten.

Hoe de publieke opinie wordt weergegeven in het nieuws heeft gevolgen voor wat het publiek ziet als de opinie van de meerderheid van de bevolking. Journalisten beschikken over verschillende manieren om deze publieke opinie weer te geven in het nieuws. Opiniepeilingen en vox pops—interviews met de gewone man of vrouw in de straat—zijn waarschijnlijk de meest gekende weergaven van het publiek in het nieuws. Er is echter weinig geweten over hoe deze weergaven van de publieke opinie zich tot elkaar verhouden in de invloed die ze hebben op het publiek. De effecten van vox pops in het nieuws werden reeds consequent vastgesteld in voorgaand onderzoek. Er is echter niet geweten of deze vox pops in staat zijn om andere, meer valide opiniedata teniet te doen. Het hoofddoel van deze studie is dus om na te gaan wat de invloed is van opiniepeilingen en vox pops op de gepercipieerde publieke opinie en de eigen opinies van het publiek. Bovendien gaat dit onderzoek na of deze effecten blijven bestaan doorheen de tijd en wat hun invloed is op de evaluatie van een nieuwsbericht. Om dit te bestuderen voeren we een grootschalig online experiment uit, gebaseerd op zestien televisienieuwsberichten. Deze nieuwsberichten zijn ogenschijnlijk van de publieke omroepzender Eén en bevatten het echte nieuwsanker en journalisten van de zender. De stimuli zullen bijgevolg erg realistisch zijn. Dit experimenteel onderzoek zal leiden tot een uniek begrip van wanneer en hoe vox pops en opiniepeilingen een invloed hebben op de opinievorming en percepties van het publiek. Naast het aanpakken van verschillende hiaten in het onderzoeksveld zal dit project journalisten helpen om het publiek op een betere en meer inzichtelijke manier te informeren over de publieke opinie.
Datum:1 apr 2018 →  31 mrt 2019
Trefwoorden:OPINIEPEILING, NIEUWS, EXPERIMENTEEL ONDERZOEK, PUBLIEKE OPINIE
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie, Publieke opinie