< Terug naar vorige pagina

Project

Wire arc additive manufactured (WAAM) stalen componenten voor structurele toepassingen.

Het realiseren van gewichtsbesparing is een belangrijk aspect voor constructies en offshore installaties om het materiaalgebruik, de kosten gerelateerd aan fabricatie, transport en montage, alsook de impact op het milieu te beperken. Vandaag eisen kritische structurele stalen componenten een geavanceerd ontwerp dat leidt naar vormoptimalisatie binnen de economische en structurele grenzen. De meeste componenten bestaan uit complexe vormen, waardoor additive manufacturing een cruciaal productieproces is. Door wire-arc additive manufacturing (WAAM) met hoge afzettingssnelheden te gebruiken, kunnen complexe geometrieën snel worden geproduceerd met een extreem hoge efficiëntie van materiaalgebruik. Daarom wint het gebruik van zeer efficiënte structuren met een geoptimaliseerd materiaalgebruik aan populariteit. Maar het productieproces leidt tot substantieel verschillende macro-mechanische en microstructurele eigenschappen die de vermoeiingsweerstand en de weerstand tegen corrosie verlagen. Desondanks is het effect van het vermoeiingsgedrag, de corrosieweerstand en hun gecombineerd effect op stalen componenten geproduceerd met WAAM tot nu toe nauwelijks onderzocht. Daarom zal in dit onderzoek een grondige experimentele en theoretische studie worden uitgevoerd op de onbekende kenmerken van structurele componenten geproduceerd door gerobotiseerde WAAM en onderhevig aan (i) vermoeiingsproblemen van cyclische belastingen; (ii) lokale aantasting door corrosie, (iii) gecombineerd effect.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:Wire Arc Additive Manufacturing, Fatigue, Corrosion
Disciplines:Structurele ingenieurskunde, Mariene settings, structuur en constructie, Duurzaamheids- en milieutechniek niet elders geclassificeerd, Destructieve en niet-destructieve materiaaltesten