< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs. Strategieën van de centra voor deeltijds onderwijs

Boek - Boek

Ongeveer 6000 leerlingen bereiden zich in het deeltijds onderwijs voor op de uitoefening van een beroep. Idealiter vullen zij hun opleiding in een centrum voor deeltijds onderwijs aan met werkervaring zodat ze goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen. Maar de realiteit is anders: ongeveer de helft van de jongeren werkt niet. Uit eerder onderzoek weten we dat dit deels te verklaren valt door de kenmerken van de jongeren (lage motivatie, tekort aan competenties en arbeidsattitudes, …) en dat het zeker ook niet evident is dat werkgevers zich engageren om leerlingen uit het deeltijds onderwijs werk te geven en op te leiden. Toch zijn er centra voor deeltijds onderwijs waar veel meer leerlingen aan het werk zijn dan gemiddeld. In opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming onderzocht het Hoger instituut voor de arbeid (HIVA-K.U.Leuven) of de grote verschillen tussen de centra te verklaren zijn door de strategieën die ze aanwenden opdat leerlingen hun opleiding aanvullen met werkervaring. Dit onderzoeksrapport geeft het onderwijs inzicht in werkzame acties en strategieën en in de knelpunten, en geeft ook aan op welke manier de overheid en arbeidsmarktactoren kunnen bijdragen tot het realiseren van een voltijds engagement in het deeltijds onderwijs.
Aantal pagina's: 103
Jaar van publicatie:2008