< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Evaluatie in de instrumentles: pleidooi voor systematisering en explicitering

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Aan de vooravond van de hervormingen die het Deeltijds Kunstonderwijs idealiter moeten leiden naar een inhoudelijke vernieuwing, is een reflectie over evaluatie in de instrumentles bijzonder op zijn plaats. Evaluatie is immers onlosmakelijk verbonden met lesgeven. “To teach is to assess”, zei Keith Swanwick (1988) . Evaluatie is dan ook een weerspiegeling van de inhoudelijke keuzes die zowel de school als de individuele leraars maken om het leerproces van de aanstormende muzikanten in goede banen te leiden. Bovendien is het zo dat leerlingen hun leerproces afstemmen op de wijze waarop ze geëvalueerd worden. Nadenken over evaluatie brengt ons daarom naar de kern van pedagogie en didactiek.
Tijdschrift: ARTISHOCK (MECHELEN)
ISSN: 2032-5835
Volume: 6
Aantal pagina's: 1
Jaar van publicatie:2011