< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Gobelin rapport N°3: Groenblauwe netwerken in Vlaanderen - Leren uit de praktijk: case spoorweginfrastructuur Dilbeek

Boek - Rapport

In het sterk versnipperde Vlaanderen kan het beter verbinden van open ruimte gebieden en het verweven van een groen -en blauw netwerk doorheen het bebouwde weefsel zorgen voor verschillende maatschappelijke voordelen. Zo draagt het netwerk bij aan de bevordering van de biodiversiteit en de ecologische samenhang, aan de ontwikkeling van een meer klimaatbestendig Vlaanderen en aan de verhoging van onze leefkwaliteit door het creëren van gezondere steden, dorpen en wijken met voldoende kwalitatief groen. Daarom wordt in de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen het ontwikkelen van groenblauwe netwerken (GBN) als belangrijk thema naar voor geschoven.

De studie Groenblauwe netwerken in Vlaanderen (roepnaam Gobelin) zoekt naar manieren om de implementatie van dergelijke netwerken te ondersteunen en op te volgen. De studie werd uitgevoerd door het Instituut voor Natuur en Bosonderzoek in samenwerking met de Universiteit Antwerpen.

De studie bevat drie onderdelen: (1) het uitwerken van een breed gedragen definitie van “groenblauwe netwerken” in Vlaanderen, (2) Het in kaart brengen en monitoren van het groenblauw netwerk. (3) Het formuleren van lessen voor het versterken en verbeteren van het groenblauwnetwerk op basis van analyse van bestaande praktijkvoorbeelden in Vlaanderen en in het buitenland.

Het derde rapport formuleert lessen voor het versterken en verbeteren van het groenblauwnetwerk op basis van analyse van bestaande praktijkvoorbeelden in Vlaanderen en in het buitenland. Hiervoor werden enerzijds 15 cases ex-post geëvalueerd en anderzijds actie-onderzoek uitgevoerd in 3 Vlaamse case-studies, nl.: de Mechelse binnenstad, de Molenbeekvallei bij Landen, en spoorinfrastructuur in Dilbeek.

Dit rapport betreft een bijlage bij Gobelin 3 en bevat de resultaten van de workshops rond het versterken van het groenblauwe netwerk langsheen de spoorweginfrastructuur van bij Dilbeek.
Aantal pagina's: 15
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Open