< Terug naar vorige pagina

Publicatie

ICT-integratie in de lerarenopleiding: vier in balans?

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Zijn onze lerarenopleidingen in staat leraren af te leveren die ICT op een adequate manier kunnen inschakelen in hun onderwijspraktijk? Dat is de initiële vraag van het onderzoek dat in deze bijdrage wordt voorgesteld. Sinds 2007 dienen leraren immers vakoverschrijdende ICT-eindtermen na te streven (in het Vlaamse basisonderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs). Centrale gedachte bij het beleid van de overheid is ervoor te zorgen dat alle leerlingen voldoende ICT-competenties bezitten. Meer concreet stellen we ons de vraag in welke mate de condities aanwezig zijn in de Vlaamse geïntegreerde lerarenopleiding (GLO) om onze toekomstige leraren op deze taak voor te bereiden. Hiervoor maken we gebruik van het ‘Vier in Balans’ model (Stichting Kennisnet ICT op school, 2007) waarin de voornaamste condities voor ICT-integratie worden gegroepeerd: visie, kennis, attitude & vaardigheden, software/content en de infrastructuur. In deze studie bestuderen we in welke mate deze condities aanwezig zijn in de Vlaamse GLO. Op die manier trachten we, zoals de titel suggereert, na te gaan hoe ze zich tot elkaar verhouden: zijn de verschillende condities voldoende met elkaar in balans om ICTintegratie mogelijk te maken?
Tijdschrift: TIJDSCHRIFT VOOR LERARENOPLEIDERS
ISSN: 1876-4622
Issue: 2
Volume: 31
Pagina's: 11 - 18
Jaar van publicatie:2010
Toegankelijkheid:Open