< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Interacties tussen leerkrachten en individuele leerlingen

Boekbijdrage - Hoofdstuk

Kinderen brengen veel tijd door in de nabijheid van hun leerkrachten. Dit geldt met name voor kinderen in het basisonderwijs. Maar ook in het leven van kinderen in het voortgezet of secundair onderwijs spelen relaties met leerkrachten een belangrijke rol. Kinderen profiteren van een warme relatie met hun leerkracht. Wanneer er problemen ontstaan in de relatie dan kan dit aanzienlijke gevolgen hebben voor de ontwikkeling van kinderen. Lange tijd werd bij problemen in de interactie tussen een leerkracht en een specifieke leerling vooral gekeken naar de afzonderlijke gedragingen van leerling en leerkracht, en met name naar het (probleem)gedrag van de leerling. Hier is kritiek op gekomen, omdat gedrag zich altijd voordoet in een relationele context (Pianta, 2006; Spilt & Koomen, 2014; Touw & Van Beukering, 2009). Interpersoonlijke relaties omvatten meer dan de som van het gedrag en de kenmerken van de partners. Hoe de relatie ervaren wordt door een individu hangt sterk samen met persoonlijke interpretatiekaders en geïnternaliseerde gevoelens over de relatie. Onderzoek naar leerkracht-leerlinginteracties gaat dan ook verder dan het analyseren van observeerbaar gedrag en omvat tevens aandacht voor de affectieve kwaliteit van de relatie en de unieke beleving hiervan door de leerkracht en de leerling. Tal van onderzoeken laat zien dat dit een meerwaarde heeft voor het voorspellen van de schoolse ontwikkeling van kinderen. Daarom is het belangrijk om in aanvulling op diagnostiek van de gedragsontwikkeling van een kind op school, ook de kwaliteit van de interactie en affectieve relatie met de leerkracht in kaart te brengen.
Boek: Handboek Diagnostiek in de leerlingenbegeleiding: Kind en context
Pagina's: 301 - 319
ISBN:9789044134438
Jaar van publicatie:2016