< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Leerkrachten LO appreciëren de workshop 'Hoe leerlingen motiveren!'

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Universiteiten krijgen vaak de kritiek ivoren torens te zijn die weinig voeling hebben met de dagelijkse realiteit. Dat veranderingen niet zomaar van bovenaf kunnen doorgedrukt worden heeft het verleden al meermaals bewezen. Onderwijsonderzoek gebeurt dan ook steeds vaker met en door leerkrachten. Ook partnerschappen tussen universiteiten en hogescholen vormen steeds meer de basis voor onderwijsonderzoek, waarbij er een duidelijke link bestaat tussen het onderzoek en de onderwijspraktijk. Het project dat voorgesteld wordt in huidig artikel vond plaats binnen dergelijk partnerschap. Het expertisenetwerk van de Associatie UGent financierde een project waarbij de Vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen en de Vakgroep Ontwikkelings- Persoonlijkheid- en Sociale Psychologie van de Universiteit Gent samen met Lerarenopleidingen Lichamelijke Opvoeding van De Hogeschool West-Vlaanderen, Arteveldehogeschool en Hogeschool Gent samenwerkten om een workshop voor leerkrachten te ontwikkelen. Deze workshop rond het thema U+2018Het motiveren van leerlingen voor de les Lichamelijke OpvoedingU+2019 werd ontwikkeld samen met en door leerkrachten Lichamelijke Opvoeding. In dit artikel wordt beschreven hoe we deze workshop samen met leerkrachten ontwikkeld hebben. Bovendien wordt de inhoud van de workshop in grote lijnen weergegeven. In september wordt een grootschalige effectiviteitstudie gepland, waarbij de workshop gegeven wordt aan leerkrachten LO en waarbij een effectmeting gedaan wordt. Om niet te interfereren met dit onderzoek, bespreken we in huidig artikel de gedetailleerde inhoud van de workshop nog niet. Leerkrachten die interesse hebben om meer te weten te komen over de specifieke motiverende strategieën, kunnen zich kandidaat stellen om de workshop te volgen in het kader van de geplande studie of daarbuiten. In een later nummer van het BVLO tijdschrift zal de meer gedetailleerde inhoud van de workshop beschreven worden samen met de resultaten van het effectiviteitsonderzoek. Bent u nu al geïnteresseerd in welke motivatiestrategieën er bestaan en hoe deze kunnen toegepast worden binnen uw eigen lespraktijk? Contacteer dan Leen.Haerens@UGent.be.
Tijdschrift: TIJDSCHRIFT VOOR LICHAMELIJKE OPVOEDING
ISSN: 1781-5614
Issue: 2
Volume: 230
Pagina's: 6 - 11
Jaar van publicatie:2011
Toegankelijkheid:Closed