< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Measuring and investigating secondary education teachers’ professional vision of inclusive classrooms through video-based comparative judgement

Boek - Dissertatie

Leerkrachten worden uitgedaagd hun klaspraktijk aan te passen aan leerlingen hun diverse vaardigheden, interesses, achtergronden en motivaties. De diversiteit in klaslokalen wordt nog intenser gegeven de context van een wereldwijde onderwijsevolutie naar meer inclusieve leeromgevingen. Dit proefschrift hanteert een brede definitie van 'inclusie' die verwijst naar het tegemoetkomen aan de behoeften van alle leerlingen voor wie eerlijke onderwijskansen een uitdaging zijn. In dit proefschrift stellen we dat leerkrachten hun situatie-specifieke vaardigheden (d.w.z., perceptie, interpretatie en beslissingsvermogen) de kern vormen van hun competentie om onderwijs inclusief af te stemmen op de diverse sterktes en behoeften van leerlingen. Dit proefschrift focust zich in het bijzonder op leerkrachten hun professionele visie van inclusieve klassen als een situatie-specifieke vaardigheid. Professionele visie wordt gedefinieerd als het vermogen om inclusieve klassituaties op te merken en deze vervolgens te interpreteren. In onderwijskundige literatuur werd het concept professionele visie nog niet toegepast op inclusieve klassituaties. Er is bijgevolg ook geen meetinstrument om leerkrachten hun professionele visie op inclusieve klassen mee in kaart te brengen. Daarom had dit proefschrift tot doel om leraren hun professionele visie op inclusieve klassen te meten en onderzoeken. Enerzijds werd evidentie verzameld om de validiteit van een video-gebaseerd instrument te onderbouwen dat leerkrachten hun professionele visie meet op vlak van twee dimensies van effectieve inclusieve klassen: (1) positieve leerkracht-leerling interacties en (2) differentiatie. Het paarsgewijs vergelijken van video clips wordt wordt hierbij onderzocht als een holistisch en onbevooroordeeld alternatief voor gevestigde analytische meetmethoden die professionele visie kwantitatief in kaart brengen. Anderzijds werden leerkrachten hun paarsgewijze vergelijkingen van video clips in verband gebracht met hun overtuigingen over het lesgeven aan diverse leerlingen enerzijds en hun differentiatiepraktijk anderzijds. Op die manier trachtten we meer inzicht te krijgen in de wijze waarop professionele visie zich verhoudt tot andere aspecten van leerkrachten hun competentie om inclusief te werken. Hiertoe werden vier empirische studies opgezet: één mixed-method studie met experten (N=30) en 3 kwantitatieve studies met een steekproef van leerkrachten (N=360-400) uit het secundair onderwijs. Dit proefschrift verbreedt het methodologisch onderzoek omtrent kwantitatieve meetmethoden die professionele visie meten. De onderzoeksresultaten ondersteunen de validiteit van de paarsgewijze beoordelingsmethode om leerkrachten hun professionele visie op een holistische en onbevooroordeelde manier mee in kaart te brengen. De combinatie van paarsgewijze vergelijkingen van video clips om leerkrachten hun opmerkingsvermogen te meten met een analytische assessment van leerkrachten hun redeneringen over de vergelijkingen, zorgt ervoor dat de professionele visie van leerkrachten op een meer omvattende manier kan gemeten worden dan gevestigde video-gebaseerde kwantitatieve meetinstrumenten tot nu toe hebben gedaan. Daarnaast biedt dit proefschrift ook meer inzicht in leerkrachten hun competentie om inclusief te werken door hun professionele visie op inclusieve klassen in verbrand te brengen met andere competentie-aspecten zoals hun opvattingen over het lesgeven aan diverse leerlingen en hun differentiatiepratijk. De resultaten tonen aan dat leerkrachten hun opvattingen als filter werken op hun professionele visie en dat leerkrachten hun professionele visie ook gerelateerd is aan hun differentiatiepraktijk. De wijze waarop deze drie aspecten met elkaar in verband staan is echter complexer dan lineaire theoretische modellen suggereren. Op basis van de inzichten uit dit proefschrift zien we team-gebaseerde professionele ontwikkeling, dat gebruik maakt van video-reflectie, als een veelbelovende methode om leerkrachten hun competentie om inclusief te werken te versterken
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Embargoed