Projecten
Problemen in het ontkoppelen van zelf en ander: Een experimentele benadering van mentaliseren over zelf en ander in borderline persoonlijkheidsstoornis KU Leuven
Zelf-ander onderscheid is het vermogen om de eigen lichaamsdelen, handelingen en mentale toestanden te onderscheiden van die van anderen. Verschillende theoretische modellen en behandelvormen, zoals mentalisatie-gerichte benaderingen en transference-focused psychotherapie, suggereren dat problemen met zelf-ander onderscheid een sleutelrol spelen in de borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS). Toch is er nog maar weinig empirisch onderzoek ...
Transformatie in Improvisatie Een exploratieve studie van interpersoonlijke interacties tijdens muzikale improvisaties bij patiënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis KU Leuven
Interpersoonlijke uitwisselingen, interacties en bondingzijn bijzonder precair voor personen met een Borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS). Hoewel onderzoek hierover de laatste jaren belangrijke theoretische en empirische vooruitgang geboekt heeft, blijven fundamentele aspecten tot op vandaag weinig begrepen. Zo vertonen veel patiënten op lange termijn na het beëindigen van een psychotherapeutische behandeling, weinig tot geen ...
Subtypes binnen de Borderline Persoonlijkheidsstoornis, hun validatie en therapieverloop. Universiteit Antwerpen
Het zelf-ander onderscheid in de borderline persoonlijkheidsstoornis: Naar een integratie van gedragsmatige en neurowetenschappelijke benaderingen. KU Leuven
Interpersoonlijke problemen zijn een belangrijk kenmerk van borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS). In het bijzonder worstelen mensen met BPS worstelen om hun eigen gevoelens, gedachten, overtuigingen en verlangens te onderscheiden van die van anderen. Mensen zijn geneigd automatisch de lichaamshouding van hun interactiepartners te spiegelen, mee te resoneren met de emoties van anderen, en het perspectief van anderen te nemen, met als doel ...
Ouderlijk mentaliseren onder druk: een innovatieve experimentele en ecological momentary assessment benadering in moeders met een Borderline Persoonlijkheidsstoornis KU Leuven
Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen van ouders met een Borderline Persoonlijkheidsstoornis (BPS) een hoog risico hebben om mentale problemen te ontwikkelen. De mechanismen die betrokken zijn in deze kwetsbaarheid zijn echter nog niet goed begrepen. Problemen met ouderlijk mentaliseren, het vermogen van ouders om het gedrag van hun kind te begrijpen vanuit onderliggende gedachten, gevoelens en intenties, speelt mogelijks een cruciale rol. ...
Het delen en onderscheiden van emoties in de interacties van personen met borderline persoonlijkheidsstoornis gebaseerd op non-verbale emotiecommunicatie KU Leuven
Personen met een borderline persoonlijkheidsstoornis (BPS) hebben onstabiele interpersoonlijke relaties die worden gekenmerkt door intense emoties. Recente studies suggereren dat deze problemen voortkomen uit beperkingen in het delen en onderscheiden van hun eigen emoties en die van anderen. BPS-patiënten hebben inderdaad doorgaans moeite om de emoties van anderen te delen, terwijl ze tegelijkertijd de neiging hebben om de emoties van anderen ...
Ontwikkelingstrajecten van niet-suïcidale zelfverwonding (syndroom) doorheen de adolescentie en opkomende volwassenheid: Een integratief model van persoonlijkheid en identiteit in bevolkings- en klinische steekproeven. KU Leuven
In het huidige project breiden we de bestaande kennis uit over de ontwikkeling van NSSI en de relatie tussen NSSI en identiteitsvorming tijdens de adolescentie en opkomende volwassenheid in gemeenschaps- en klinische monsters (d.w.z. eetstoornissen). Een integratief model wordt doorgestuurd waarin de gecombineerde impact van kernpersoonlijkheidskenmerken en identiteitsvorming op de opkomst en ontwikkeling van NSSI zal worden onderzocht.
De rol van mentaliseren in de ontwikkeling van kinderen en adolescenten met een verhoogd risico voor psychopathologie KU Leuven
Onderzoek van de voorbije decennia heeft aangetoond dat psychologische stoornissen vaak hun oorsprong hebben in de kindertijd en adolescentie. Recent onderzoek suggereert dat problemen met mentaliseren of reflectief functioneren (RF), het vermogen om jezelf en anderen te begrijpen in termen van mentale toestanden, een cruciale rol spelen in het ontstaan van die stoornissen. Tot hiertoe zijn er echter nog maar weinig longitudinale studies naar ...
Cognitieve kwetsbaarheid voor depressie: Een netwerk analytische benadering van de rol van cognitieve controle in emotieregulatie processen Universiteit Gent
Preventie van recidief van depressie is een belangrijke maatschappelijke uitdaging. Er is behoefte aan
fundamenteel onderzoek gericht op mechanismen die ten grondslag liggen aan de kwetsbaarheid van depressie. Recent onderzoek
laten zien dat cognitieve controle training (CCT) procedures potentieel hebben bij het verbeteren van emoties
regulering (ER) in risico- en patiëntmonsters, die bewijs leveren voor de causale ...