Projecten
Review naar indicatoren voor het maximaliseren van leerprestaties, leerwinst en welbevinden in het basisonderwijs. KU Leuven
Tussen kunnen en willen: duurzame acties voor verhoogde interesse in de job van schooldirecteur in het basisonderwijs Karel De Grote Hogeschool
De evaluatie van het evaluatiesysteem voor leerkrachten in het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs Universiteit Gent
Het onderzoek wil de werking van leerkrachtevaluatie en zijn effecten binnen het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs analyseren en evalueren. Concreet zal onderzocht worden welke kenmerken de evaluatiesystemen vertonen, wat het uitzicht van deze evaluatiesystemen bepaalt, hoe verschillende actoren (o.a. directies en leerkrachten) dit ervaren en wat de effecten zijn van leerkrachtevaluaties. Het onderzoek bevraagt de directeur en alle ...
De evaluatie van het evaluatiesysteem voor leerkrachten in het basisonderwijs en deeltijds kunstonderwijs. Universiteit Antwerpen
Valoriseren van LinguĂŻstische Diversiteit in het basisonderwijs Universiteit Gent
Het hoofddoel van het Validiv-project is het valoriseren van de bestaande linguĂŻstische diversiteit en linguĂŻstische repertoires van leerlingen (bv. Engels, Frans, immigratietalen) binnen onderwijsprocessen in het basisonderwijs in Vlaanderen
Determinanten en effecten van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs Universiteit Gent
De centrale doelstelling van dit onderzoeksproject is inzicht te krijgen in de omvang, oorzaken en gevolgen van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs in Vlaanderen. De sociaal-etnische segregatie in het onderwijs wordt om verschillende redenen als een maatschappelijk probleem beschouwd, maar toch bestaat er amper wetenschapplijk odnerzoek over in Vlaanderen. Dit project wil ten eerste nagaan hoe verspreid het fenomeen van ...
Determinanten en effecten van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs Universiteit Gent
De centrale doelstelling van dit onderzoeksproject is inzicht te krijgen in de omvang, oorzaken en gevolgen van sociaal-etnische segregatie in het basisonderwijs in Vlaanderen. De sociaal-etnische segregatie in het onderwijs wordt om verschillende redenen als een maatschappelijk probleem beschouwd, maar toch bestaat er amper wetenschappelijk onderzoek over in Vlaanderen. Dit project wil ten eerste nagaan hoe verspreid het fenomeen van ...
Longitudinaal School-loopbanenonderzoek in het basisonderwijs Universiteit Gent
De aanmaak en verdeling van schoolfeedbackrapporten, waarin aan elke deelnemende school afzonderlijk voor elke individuele deelnemende leerling een overzicht krijgt van de behaalte resultaten; deze rapporten worden opgeleverd in het najaar volgend op de toetsafnames voor het geheel van de deelnemende leerlingen een overzicht krijgt van de in elk leerjaar gerealiseerde gemiddelde leerwinst en van de toegevoegde waarde die de school daarbij ...