Publicaties
Gekozen filters:
Gekozen filters:
Snel van start : vroege predictoren van cognitieve begaafdheid bij kleuters Universiteit Gent KU Leuven
Tijdig een zicht krijgen op kleuters met sterke cognitieve vermogens, kan helpen om de behoeften van deze kinderen beter te beantwoorden. In dit artikel onderzochten we de vroege signalen van cognitieve begaafdheid. In een longitudinale studie bij 4.131 kinderen voorspelden we, op basis van informatie verzameld in de kleuterklas, wie in het derde leerjaar tot de top 10% zou behoren wat betreft cognitieve vaardigheden. Cognitief begaafde kinderen ...
Ontwikkelen van cognitief talent. Handboek voor onderwijsprofessionals KU Leuven
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ...
How our bonds with others shape us: The role of school-based social relationships for the development of children in the general and cognitively gifted population KU Leuven
All human beings share the need to belong; to feel that others like or love them and care for them in a meaningful manner. Forming warm, supportive relationships with those around us is therefore crucial for flourishing in life. In the lives of children, the classroom forms a key developmental context and the people in this context, that is teachers and peers, play an important role in shaping their development. In the current dissertation, our ...
Vlaamse versie van de Versnellingswenselijkheidslijst (VWl-Vl). Een hulpmiddel bij de beslissing tot versnellen in het basisonderwijs. KU Leuven
Wanneer aanpassingen van het reguliere onderwijsaanbod alleen onvoldoende blijken om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen, kan het zinvol zijn om een jaarversnelling te overwegen. uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat een jaartje versnellengemiddeld genomen eerder positieve dan negatieve effecten heeft. uiteraard is de situatie voor elk kind anders. daarom is het aan te raden om een beslissing ...
Vlaamse versie van de Versnellingswenselijkheidslijst (VWl-Vl) : een hulpmiddel bij de beslissing tot versnellen in het basisonderwijs Universiteit Gent
Wanneer aanpassingen van het reguliere onderwijsaanbod alleen onvoldoende blijken om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen, kan het zinvol zijn om een jaarversnelling te overwegen. uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat een jaartje versnellengemiddeld genomen eerder positieve dan negatieve effecten heeft. uiteraard is de situatie voor elk kind anders. daarom is het aan te raden om een beslissing ...
The Role of Basic Number Processing in High Mathematics Achievement in Primary School KU Leuven
While symbolic number processing is an important correlate for typical and low mathematics achievement, it remains to be determined whether children with high mathematics achievement also have excellent symbolic number processing abilities. We investigated this in 64 children (aged 8 to 10), i.e., 32 children with persistent high achievement in mathematics (above the 90th percentile) and 32 average-achieving peers (between the 25th and 75th ...
Longitudinal pathways of numerical abilities in preschool: Cognitive and environmental correlates and relation to primary school mathematics achievement KU Leuven
Children start preschool with large individual differences in their early numerical abilities. Little is known about the importance of heterogeneous patterns that exist within these individual differences. A person-centered analytic approach might be helpful to unravel these patterns and the cognitive and environmental factors that are associated with them. We applied a person-centered approach to a five-year longitudinal study (N = 410, 213 ...
Cognitieve karakterisering van jonge sterke rekenaars KU Leuven
Children's early mathematical development is marked by large individual differences. In the past decades, a large body of research has emerged on children's typical and atypical mathematical development and the factors (e.g., general cognitive abilities) associated with it. Thus far, little attention has been paid to individuals with high mathematics achievement levels. This doctoral dissertation was set up to learn more about what characterizes ...