Projecten
OZR Opvangmandaat: Is CLIL voordelig voor iedereen ? Onderzoek naar de effectiviteit van Content and Language Integrated Learning in heterogene taalcontexten aanwezig in Brusselse scholen van de Vlaamse Gemeenschap. Vrije Universiteit Brussel
Learning (CLIL) steeds meer aan populariteit gewonnen in Europese
onderwijscontexten. De voordelen van CLIL-programma's zijn dan
ook goed gedocumenteerd. Hoewel de mate kan variëren afhankelijk
van de onderzoekscontext, resulteert CLIL vaak in een hogere
vaardigheid in de doeltaal (DT) van het programma, met weinig tot
geen nadelen voor wat betreft de ...
Wetenschappelijk onderzoek naar CLIL in het Vlaamse secundair onderwijs AP Hogeschool Antwerpen
CLIL in het lager onderwijs VIVES
CLIL in het lager onderwijs VIVES
Taalideologieën in wetenschappelijke teksten over Content & Language Integrated Learning (CLIL). Een sociolinguïstische en discoursanalytische benadering Universiteit Gent
Via vergelijkende kwantitatieve en kwalitatieve analyses onderzoek ik taalideologieën in wetenschappelijke teksten over CLIL. Hiervoor wordt bepaald (i) hoe CLIL gedefinieerd en gepromoot wordt in wetenschappelijke teksten; (ii) in welke mate wetenschappelijke teksten over CLIL in hun genre ‘hybride’ zijn.
B.CLIC - Levenscycluskosten van gebouwenbeheersystemen. Naar een beter inzicht in de levenscycluskosten en energiebesparingen door gebouwbeheers- en controlesystemen. Universiteit Antwerpen
MemCLiP: Een diepgaande chemisch-biologische benadering om de bioactiviteit van Pseudomonas cyclische lipopeptiden op eukaryote membranen te begrijpen Universiteit Gent
Cyclische lipopeptiden afkomstig van Pseudomonas bacteriën en analogen bekomen via chemische synthese zullen op een gestandaardiseerde manier getest worden op hun biologische activiteit tegen humane cellen (gezonde en kankercellen), planten- en schimmelcellen. Hierbij wordt door een combinatie van biologische en (fysico-)chemische methoden de hypothese getest dat in al deze eukaryotische cellen, de cyclische lipopeptiden inwerken op lipiden ...
Effectief CLIL-onderwijs in Vlaanderen. Profielen van scholen en leerlingen, ervaren effecten en randvoorwaarden. Universiteit Antwerpen
EMI in het Vietnamese hoger onderwijs: Een studie naar het verband tussen de percepties van studenten, hun Engelse taalvaardigheid en hun vakkennis. KU Leuven
Het hier voorgestelde doctoraatsproject heeft tot doel (1) de CLIL onderwijs- en leersituatie te onderzoeken bij Can Tho-docenten en studenten van drie hoofdfaculteiten waar Engels wordt gebruikt als instructiemiddel, namelijk School of Economics and Business Administration, Faculteit Informatietechnologie and Communication, en Faculty of Technology (de afdeling wetenschappen), (2) een CLIL-docententrainingsprogramma voor docenten ontwikkelen ...