Projecten
De vaardigheid van kiezers om beleidsstandpunten van partijen te plaatsen. Universiteit Antwerpen
Communicatieve biomarkers voor vroegdetectie en follow-up bij parkinsonsyndromen Universiteit Gent
Parkinsonsyndromen worden naast motorische symptomen geassocieerd met een verstoorde auditieve perceptie en communicatie. In dit onderzoeksvoorstel wordt daarom gefocust op auditieve object formatie en sociale interactievaardigheden als potentiële biomarkers voor vroegdetectie,
differentiatie en monitoring. Beiden kunnen op een objectieve manier worden geëvalueerd aan de hand van (elektro)fysiologische non-invasieve meettechnieken en ...
A study on learning the 21st-century skills through virtual reality KU Leuven
Virtual Reality (VR) wordt hoe langer hoe meer ingezet in de onderwijssector. VR biedt een kostenefficiënte methode om vaardigheden te leren en te trainen in een gecontroleerde omgeving, waardoor ook kwantitatieve gegevens kunnen worden verzameld, die in de echte wereld misschien moeilijker te meten zouden zijn. De mogelijkheid om continu te trainen zonder dat je een opstelling hoeft te reconstrueren of materialen moet vervangen of kopen is ...
De wederzijdse invloeden tussen een moeder en haar kind met verhoogde kans op autisme KU Leuven
Op groepsniveau vertonen kinderen met (verhoogde kans op) autisme verschillen in communicatieve, internaliserende en externaliserende gedragingen, in vergelijking met hun leeftijdsgenoten. De vroegste tekenen hiervan kunnen reeds zichtbaar zijn tijdens de eerste levensjaren. Omgevingsfactoren, zoals opvoeding, worden verondersteld de ontwikkeling van kinderen met en zonder (verhoogde kans op) autisme te beïnvloeden. Zo wordt bijvoorbeeld een ...
Pragmatische taalvaardigheden bij kinderen met het 22q11.2 deletiesyndroom en Williams syndroom KU Leuven
Pragmatiek, als domein binnen de linguïstiek, kan gedefinieerd worden als de manier waarop sprekers hun taal en gebaren gebruiken om hun vooropgestelde doelen tot interactie en die van andere sprekers waar te maken in de context van hun dagelijkse leven. Pragmatiek richt zich dus op het correct gebruiken van taal om als goede communicatiepartner te functioneren Deze complexe vaardigheid doet beroep op cognitieve competenties, ...
Evaluatie van enkele gepostuleerde culturele en evolutionaire functies van muziek: een studie van jonge kinderen KU Leuven
Theoretische reflecties over de evolutionaire adaptieve functies van muziek zijn overvloedig aanwezig in de literatuur. Helaas zijn concrete evaluaties van de voorgestelde functies slechts schaars aanwezig. Dit doctoraat heeft daarom getracht enkele van de vele evolutionaire functies te testen die zijn toegewezen aan menselijke muziek. Deze functies kunnen worden geëvalueerd door de functies direct te testen of hun onderliggende assumpties te ...
Coöperatieve camera scène modellering met behulp van metadata. Universiteit Gent
ACHIEVE-ETN beoogt een nieuwe generatie wetenschappers op te leiden via een onderzoeksprogramma inzake sterk geïntegreerde hard- en softwarecomponenten voor de implementatie van ultra-efficiënte ingebedde vision-systemen als basis voor innovatieve gedistribueerde vision-toepassingen. Zij zullen kernvaardigheden ontwikkelen in meerdere disciplines, van het ontwerp van beeldsensoren tot gedistribueerde visie-algoritmen, en tegelijkertijd de ...
Jonge kinderen met taalproblemen; een dimensionele benadering KU Leuven
Jonge kinderen met taalproblemen vormen een heterogene groep. De categorale benadering van ontwikkelingsproblemen die in de DSM-5 en ICD-10 op de voorgrond staat, leidt tot veel debat. Met name de validiteit van de verschillende stoornissen staat ter discussie. Een dimensionele benadering kan mogelijk een deel van de huidige knelpunten ondervangen. Dimensionele data zijn niet alleen meer geschikt voor het in kaart brengen van intra- en ...
Training van vroege sociaalcommunicatieve vaardigheden bij jonge kinderen met een autismespectrumstoornis Universiteit Gent
Kinderen met een autisme spectrum stoornis (ASS) vertonen tekorten in de vroege sociaalcommunicatieve vaardigheden: joint attention, imitatie en symbolisch spel. Deze studie gaat de effectiviteit na van kortdurende interventies om deze vaardigheden te trainen bij jonge kinderen met ASS. Dit gebeurt met het oog op het ontwikkelen van een geïntegreerd behandelingsprogramma.