Projecten
SRP-Onderzoekszwaartepunt: Het aanpakken van de uitdagingen rond ernstige ziekten, palliatieve zorg en het levenseinde: public health, health services en klinische innovaties Vrije Universiteit Brussel
De rol van blikrichting in de coördinatie van getolkte gesprekken: een eye-tracking studie KU Leuven
Wij leven in een geglobaliseerde wereld, waarin elke dag mensen met verschillende talige achtergronden met elkaar in contact komen. Om wederzijds begrip mogelijk te maken tussen gesprekspartners die elkaars taal niet verstaan worden er vaak tolken ingeschakeld. Het tolkproces werd traditioneel opgevat als reproductie van ‘teksten’ en de tolk als een onzichtbare ‘spreekbuis’ die de boodschappen omzet van de ene taal naar de andere (Wadensjö ...
Entrepreneurial orientation in large firms: strategic, organizational design, and institutional considerations. KU Leuven
In today’s intense global competition, and a rapidly shifting technological landscape, firms need to nurture their entrepreneurial activities in order to survive and grow.
In the revealing meta-analysis Rauch et al., (2009) showed that entrepreneurship, as captured by the popular concept of entrepreneurial orientation (EO), has a substantial positive impact on a number of aspects of firm performance. The researchers concluded ...
Parentificatie en beleving: een onderzoek in gezinnen van depressieve patiënten van de wijze waarop ouderlijke rollen van kinderen beleefd worden door de betrokkenen. KU Leuven
Zorgen voor goed wereldwijd bestuur voor de Europese Unie KU Leuven
he ENGAGE (“Envisioning a New Governance Architecture for a Global Europe”) project will advance the goals that are aligned with the European Commission’s push to have a stronger and more united European voice in the world. ENGAGE will answer how the EU can effectively and sustainably harness all of its tools in a joined-up external action, with an eye to meeting key strategic challenges and becoming a stronger global actor. Our contribution ...
Meertalige praktijken in openingen tussen onbekenden in de openbare ruimte KU Leuven
Het is een veelvoorkomende gebeurtenis dat mensen spontaan een gesprek aanknopen met onbekenden op openbare plaatsen. In dergelijke situaties van eerste contact is de keuze van de taal een fundamentele kwestie die boven de vroege momenten van interactie zweeft. Vooral in meertalige omgevingen is een generiek praktisch probleem voor mensen die elkaar eerder niet kenden het moeten ontdekken van wat de beschikbare en geschikte taalopties voor de ...
Hondenwandelingontmoetingen: gespreksopeningen tussen onbekenden die in het openbaar met hun hond wandelen KU Leuven
In het kader van het SNF/FWO-project De eerste vijf woorden: Meertalige steden in Zwitserland en België en de grammatica van taalkeuze in de openbare ruimte, onder leiding van Prof. Lorenza Mondada en Prof. Elwys De Stefani, bestudeert mijn proefschrift toevallige ontmoetingen van onbekende mensen die hun hond uitlaten in de openbare ruimte. Ik ben geïnteresseerd in de openingen van deze ontmoetingen, die zeer divers kunnen zijn: sommige zijn ...
De rol van blikrichting in Vlaamse Gebarentaal: Een eye-tracking studie naar het verwerken van sprekersbeurten en "tonen" in een gebarentaal KU Leuven
Dit proefschrift biedt een eerste systematische analyse van kijkgedrag in Vlaamse Gebarentaal. Met het gebruik van mobiele eye-tracking technologie onderzocht ik 1) het kijkgedrag van niet-geaddresseerde participanten tijdens vraag-antwoordsequenties en 2) de rol van blikrichting in de creatie van "depictions". In de eerste studie gebruikte ik blikrichting als een empirisch meetinstrument om inzicht te krijgen in anticipatieprocessen in ...
Het bestuderen van de impact van conversationele en cognitief strategische ondersteuning ter bevordering van het argumentatief schrijven van leerlingen uit het secundair onderwijs: Experimentele studies in authentieke klassen Universiteit Gent
Meer dan ooit is effectief schrijven en bekwame argumentatie noodzakelijk voor volledige participatie
in onze samenleving van de 21e eeuw. Dit voorstel combineert beide, als voorafgaande (inter) nationale bevindingen
aandacht voor het schrijven en argumentatief schrijven van middelbare scholieren in
in het bijzonder, is onvoldoende ontwikkeld. Daarom is het hoofddoel om inzicht te krijgen in hoe iedereen te ondersteunen ...