Projecten
Luisteren naar accenten. De verstaanbaarheid van spontaan en geaccentueerd gesproken Engels voor Vlaamse leerders van het Engels als een Vreemde Taal. Universiteit Gent
Het voorgestelde project beoogt te onderzoeken hoe regionale en anderstalige accenten de verstaanbaarheid van gesproken Engels beïnvloeden voor leerders van het Engels als een Vreemde Taal. Luisteren in een tweede of vreemde taal (T2) is lastiger dan luisteren in een eerste taal of moedertaal (T1), zeker wanneer een spreker een onbekend regionaal of anderstalig accent heeft. Het is opvallend dat in het onderzoek naar luisteren in een T2 ...
Taakgericht Onderwijs: Engels als Vreemde Taal in Vietnam KU Leuven
Nguyen Anh Thi is momenteel een doctoraatstudent aan de KU Leuven, België. Hij behaalde zijn bachelor diploma als leerkracht Engels aan de Can Tho universiteit in Vietnam. Daarna verwierf hij ook zijn masterdiploma Principles and Methods of English Language and Literature Education aan dezelfde universiteit. Tegenwoordig werkt hij aan een doctoraat over Task-based Language Teaching (TBLT), meer bepaald onderzoek naar de perceptie van de ...
Accenten begrijpen: de verstaanbaarheid van regionale en anderstalige accenten voor leerders van het Engels als Vreemde Taal. Universiteit Gent
Luisteren naar een taal die niet de eigen moedertaal is kan bijzonder moeilijk zijn, zelfs voor hoog taalvaardige leerders. Dat is zeker zo wanneer de spreker een onbekend regionaal of anderstalig accent heeft. Terwijl luisteraars goed om kunnen gaan met variatie in hun moedertaal, ervaren ze meer problemen bij accentvariatie in een vreemde taal. In het geval van het Engels, met zijn miljoenen moedertaalsprekers en anderstalige sprekers, ...
Stilistische geschiktheid in het Engels als een vreemde taal: De verwerving van grammaticale formaliteit bij vertalers in opleiding. Universiteit Antwerpen
Spelen met het Engels: een ontwikkelingsstudie naar het gebruik van en de reflectie over socio-pragmatisch betekenisvolle Engelse lexicale middelen bij Vlaamse kinderen KU Leuven
Spelen met het Engels: een ontwikkelingsstudie naar het gebruik van en de reflectie over socio-pragmatisch betekenisvolle Engelse lexicale middelen bij Vlaamse kinderen KU Leuven
Dit project draagt op drie manieren bij aan het opkomende veld van ontwikkelingssociolinguïstiek, dat bestudeert hoe kinderen de gangbare normen van taalvariatie uit hun gemeenschap verwerven. Tot dusver benadrukt dit veld de productie van fonetische standaardtaal- en omgangstaalvarianten bij kleuters. Dit project richt zich daarentegen op (1) contactgebaseerde lexicale variatie (2) in de overgang van kindertijd naar adolescentie; (3) waarbij ...
Engelse specificationele zinnen met een onbepaalde variabele en hun omringende systeem van koppelzinnen: Een cognitief-functionele verklaring. KU Leuven
Specificationele zinnen zetten een pragmatisch vooronderstelde variabele op – i.e. die verondersteld wordt gekend te zijn of aangenomen te worden door de hoorder (Lambrecht 1994: 52) –, bvb. ‘de beste optie’ in (1a), en kennen er een specifieke waarde aan toe, bvb. ‘Hotel Boomerang’.
(1a) Waar verblijven: het Parador El Hierro … heeft tweepersoonskamers vanaf £80 per nacht, B&B. Of in Valverde, is de beste optie [variabele] *Hotel ...
Ideologie in de Engelse vertaling van de poëzie van Mao Zedong KU Leuven
Deze studie stelt dat de Engelse vertaling van de poëzie van Mao Zedong ideologisch van aard is en veel van de "vervorming" ervan kan worden verklaard vanuit een ideologisch gezichtspunt. Daarom verduidelijkt dit onderzoek de conceptuele connotatie en grenzen van vertaalideologie, focust het op de rol van ideologie in vertaalstudies, onderzoekt het netwerk van vertaalrelaties dat door ideologie wordt geconstrueerd op sociaal en individueel ...
Voorzetselgroepen als complementen bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden: variatie en verandering KU Leuven
Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden (bv. aware, angry, happy, sure, surprised, enz.) kunnen gevolgd worden door complementen ingeleid door verschillende voorzetsels. Zo kan angry bijvoorbeeld samengaan met voorzetselgroepen (PPCs) geleid door about, at of with, evenals for en over, die allemaal mogelijk de externe bron van de boosheid aanduiden. Onderzoek naar PPCs bij Engelse mentale bijvoeglijke naamwoorden is tot dusver beperkt. Dit ...