Projecten
Spelen met het Engels: een ontwikkelingsstudie naar het gebruik van en de reflectie over socio-pragmatisch betekenisvolle Engelse lexicale middelen bij Vlaamse kinderen KU Leuven
EMI in het Vietnamese hoger onderwijs: Een studie naar het verband tussen de percepties van studenten, hun Engelse taalvaardigheid en hun vakkennis. KU Leuven
Het hier voorgestelde doctoraatsproject heeft tot doel (1) de CLIL onderwijs- en leersituatie te onderzoeken bij Can Tho-docenten en studenten van drie hoofdfaculteiten waar Engels wordt gebruikt als instructiemiddel, namelijk School of Economics and Business Administration, Faculteit Informatietechnologie and Communication, en Faculty of Technology (de afdeling wetenschappen), (2) een CLIL-docententrainingsprogramma voor docenten ontwikkelen ...
Vorm-functieverandering en de opkomst van het Nederlandse hulpsysteem. KU Leuven
De klasse van Nederlandse hulpwerkwoorden is voortdurend aan verandering onderhevig, niet alleen in die zin dat er steeds nieuwe werkwoorden in de klasse komen, of dat nieuwe hulpwerkwoorden hun grammaticale gedrag veranderen om zich aan te passen aan andere, meer eerbiedwaardige hulpwerkwoorden, maar ook in de zin dat de grammaticale kenmerken zelf veranderen. In dit project wil ik deze kenmerken in het Nederlands onder de loep nemen, vooral ...
De ontwikkeling van het conditioneel gebruik van modale werkwoorden in het West-Germaans Universiteit Gent
Het project gaat de historische ontwikkeling na van het ‘voorwaardelijk’ gebruik van modale werkwoorden in het Westgermaans. Aangezien verschillende modale betekenissen die tijdens de grammaticalisatie van modale werkwoorden ontstaan met verschillende structurele posities blijken te correleren wordt uitgegaan van de hypothese dat betekenisverandering samengaat met structurele verandering. Dit comparatief onderzoek is gebaseerd op een ...
Is 'leuk' wel cool? Een acquisitionele studie naar de sociale betekenis van Engelse leenwoorden. KU Leuven
De rol van benoemingspatronen in het taalaanbod op lexicale ontwikkeling KU Leuven
In dit project, dat bestaat uit twee studies, staat de relatie tussen intensie (semantische features) en extensie (benoeming) centraal. De eerste studie gaat na of feature modellen de geleidelijke ontwikkeling van kind tot een volwassen benoemingspatroon kunnen verklaren. Meer specifiek wordt nagegaan hoe taalspecifieke uitzonderingen het ontwikkelingspatroon van kinderen beïnvloeden. De tweede studie gaat na of feature modellen de ...
'It's like y'know my mother tongue'. De impact van de moedertaal en individuele variatie op het gebruik van pragmatic markers door taalverwervers van het Engels in peer-to-peerinteractie KU Leuven
Een Cultuur-Psychologische Benadering van Acculturatie: Het ontwikkelen van maten om psychologische acculturatie te meten en een verkenning van micro-processen die culturele fit teweegbrengen in interculturele interacties. KU Leuven
Een Cultureel-Psychologische Benadering van Acculturatie KU Leuven
In het huidige onderzoeksprogramma ontwikkel en toets ik een cultuurpsychologische benadering van acculturatie die zich concentreert op het begrip 'culturele fit' - d.w.z. de mate waarin het patroon van psychologisch functioneren van een individu overeenkomt met het typische patroon van anderen in de sociaal-culturele context. Ik ga uit van de cultuurpsychologische inzichten dat mensen worden aangemoedigd en beloond om in hun ...