Projecten
Bepalen van steekproefkenmerken om de (stabiliteit van de) toegevoegde waarde van scholen te modelleren en rapporteren: steekproefgrootte, leerlingenmobiliteit en steekproefheterogeniteit. KU Leuven
Vanuit het verantwoordelijkheidsperspectief wordt in veel landen de toegevoegde waarde (TW) van scholen geschat en gebruikt als indicator voor de onderwijskwaliteit en -effectiviteit van scholen. De stabiliteit van TW-scores doorheen de tijd, i.e., de mate waarin het geschatte leereffect van scholen constant is over opeenvolgende leerlingcohortes heen, vormt daarbij een fundamenteel discussiepunt. TW-scores blijken vooral minder stabiel, en ...
Hoe gaan verschillende scholen om met culturele diversiteit en (waarom) doet dat ertoe voor onderwijsongelijkheid ? KU Leuven
Vele landen kampen met etnische en socio-economische ongelijkheid in het onderwijs. Door recente inzichten uit onderwijswetenschappen en sociaal-culturele psychologie te combineren, formuleert dit project een nieuwe route om deze ongelijkheid te begrijpen en aan te pakken - een route die start bij schooliversiteitsmodellen (SDM) die reflecteren hoe diversiteit benaderd wordt. Meer specifiek willen we identificeren welke ...