Projecten
Ex-OKAN + Frans = défi Karel De Grote Hogeschool
‘Hadde ik maer fransch konnen spreeken’. Een historisch sociolinguïstisch onderzoek naar de invloed van het Frans op het Zuidelijke Laatnieuwnederlands. Vrije Universiteit Brussel
onderzoeken trachten we een descriptieve lacune te vullen, ...
Evidentialiteit en evidentiële markering in het Frans. Universiteit Antwerpen
Ontrafeling van de ontwikkeling van "pedagogical content knowledge" over het vak Frans KU Leuven
Vakdidactische kennis van leraren (pedagogical content knowledge, PCK) (Shulman, 1986b) is een belangrijke voorspeller van onderwijskwaliteit en leerresultaten van leerlingen (e.g., Baumert et al., 2010; Kunter et al., 2013). Het is daarom een belangrijke taak van de lerarenopleiding om de ontwikkeling van PCK zo goed mogelijk te bevorderen bij toekomstige leraren. Dit proefschrift streeft naar een beter begrip van de ontwikkeling van PCK. ...
Opkomend Frans en uitdovend Latijn in taalniveaus. Diachrone topologische stilistiek voor de analyse van de continuïteit tussen taal en schrifttradities in Gallië (8ste-11de eeuw) Universiteit Gent
Het opsporen van de continuïteit tussen de eerste getuigen van de Franse schrifttraditie (vanaf de 9de eeuw), de ervoor en ernaast bestaande Latijnse schrifttraditie en de gesproken taal, aan de hand van de notie 'stijl', m.n. door het in kaart brengen van de manieren waarop deze registers de mogelijkheden van het taalsysteem benutten in functie van expressieve doelstellen.
Maken kleine woorden het verschil? Een onderzoek naar de effecten van genderneutrale pronomina op mentale genderrepresentaties en percepties van tekstkwaliteit in het Nederlands, Frans en Noors Universiteit Gent
Hoewel genderneutrale pronomina van de 3de persoon (P3P) steeds vaker opduiken in mediadiscours, is onderzoek naar de interpretatie en evaluatie ervan door lezers nog schaars. Dit project beoogt daarom een reeks experimentele studies in 3 talen waarin recent genderneutrale P3P zijn geïntroduceerd: Nederlands, Frans en Noors. In deze talen onderzoeken we 3 mogelijke gebruiksvormen van genderneutrale P3P: (1) voor specifieke verwijzing naar ...
Het ontstaan van syntactische complexiteit. De eerste taalverwerving van gekloofde zinnen in het Frans als een venster op de syntaxis - prosodie - informatiestructuur interface. KU Leuven
In dit project zullen we onderzoeken hoe complexe taal verworven wordt. We zullen nagaan hoe kinderen, wanneer ze hun moedertaal verwerven, betekenis weergeven en begrijpen door gebruik maken van complexe vorm (syntaxis), uitspraak (prosodie) en context. Hiervoor zullen we het ontstaan en de ontwikkeling van twee types “gekloofde zinnen” (1-2) in het Frans bestuderen, bij kinderen van 2 tot 8 jaar. (1) Kind (leeftijd 2;9): C'est toi qui m(e) ...
Het ontstaan van syntactische complexiteit. De eerste taalverwerving van gekloofde zinnen in het Frans als een venster op de syntaxis - prosodie - informatiestructuur interface. KU Leuven
In dit project zullen we onderzoeken hoe complexe taal verworven wordt. We zullen nagaan hoe kinderen, wanneer ze hun moedertaal verwerven, betekenis weergeven en begrijpen door gebruik maken van complexe vorm (syntaxis), uitspraak (prosodie) en context. Hiervoor zullen we het ontstaan en de ontwikkeling van twee types “gekloofde zinnen” (1-2) in het Frans bestuderen, bij kinderen van 2 tot 8 jaar. (1) Kind (leeftijd 2;9): C'est toi qui m(e) ...