Projecten
Habermas on Education and Political Solidarity. An Exploration KU Leuven
Inclusief (hoger) onderwijs: Het verkennen van de theorie van gepland gedrag KU Leuven
Dit proefschrift bestaat uit vier onafhankelijke studies die ingaan op observaties uit de wetenschappelijke literatuur en nagaan welke componenten uit de theorie van gepland gedrag attitudes en self-efficacy beïnvloeden. De eerste studie focust op de attitudes, self-efficacy en het gedrag van docenten ten opzichte van studenten met een beperking in het hoger onderwijs. Deze studie had een cross-sectioneel design met een vragenlijst die de ...
MOGELIJKE - Power to All Teach. Competentieontwikkeling om een U+200BU+200Binclusieve leeromgevingen te creëren. Universiteit Gent
Overal ter wereld worden scholen en leerkrachten geconfronteerd met een groeiende diversiteit en toenemende complexiteit (sociale ongelijkheid, labeling,...). In het verleden werd, bij de toewijzing van kinderen aan scholen en klassen, eerder uitgegaan van een segregatiemodel dan inclusie te bevorderen. Vandaag zien we een tendens naar meer inclusieve leeromgevingen. Dit stelt echter enorme uitdagingen aan de professionele ontwikkeling van ...
Inclusieve onderwijs- en ondersteuningspraktijk in Vlaamse secundaire scholen. Een kwalitatieve studie over scholen op weg naar inclusie. KU Leuven
Inclusieve onderwijs- en ondersteuningspraktijk in secundaire scholen in Vlaanderen. Een kwalitatieve studie over scholen op weg naar inclusie.
Annet De Vroey; Promotoren: Prof. dr. Katja Petry & Prof. dr. Elke Struyf (UA)
Ondanks internationale verdragen en wetgeving is onderwijsverandering op weg naar inclusie een complex proces met vele hindernissen. Kwalitatief onderzoek naar inclusieve onderwijspraktijk kan bijdragen ...
Stabiliteit van sociale participatie en eenzaamheid van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften aan het begin van het gewoon secundair onderwijs. KU Leuven
Het grensland in kaart: Op de grens tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs KU Leuven
Wereldwijd wordt, in navolging van het VN-verdrag inzake de rechten voor personen met een handicap, inclusief onderwijs vooropgesteld. Binnen de Vlaamse onderwijspraktijk staat geen ‘full inclusion’ paradigma centraal maar wordt een tweesporenbeleid vooropgesteld: inclusief waar mogelijk, buitengewoon indien nodig. We zien hierdoor een grensland ontstaan waarin er een overlap is tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs. In dit ...
Het grensland in kaart: Op de grens tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs KU Leuven
Wereldwijd wordt, in navolging van het VN-verdrag inzake de rechten voor personen met een handicap, inclusief onderwijs vooropgesteld. Binnen de Vlaamse onderwijspraktijk staat geen ‘full inclusion’ paradigma centraal maar wordt een tweesporenbeleid vooropgesteld: inclusief waar mogelijk, buitengewoon indien nodig. We zien hierdoor een grensland ontstaan waarin er een overlap is tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs. In dit ...
Erasmus+ Key Action2 : MONEUL - INCLUSIEF DIGITAAL LEREN OVER DE EUROPESE UNIE VOOR GEESTSCHAP, TALEN EN LERARENOPLEIDINGEN IN MONGOLIË (MONEUL) Vrije Universiteit Brussel
Mongoolse partner en een Mongoolse nieuwkomer, allen erkend door de Mongoolse bevoegde autoriteiten. Op 3 Mongoolse publiek na
en particuliere hoger onderwijsinstellingen omvat het consortium een Belgische hoger onderwijsinstelling, een Poolse hoger onderwijsinstelling en een Europese vereniging. Het ...
Opening the black box: het beslissingsproces omtrent redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het lager regulier onderwijs. KU Leuven
Redelijke aanpassingen (RA) worden beschreven als essentiële aanpassingen of aanpassingen om de schoolomgeving toegankelijk te maken voor alle leerlingen, en in het bijzonder voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften (SEN). Het recht op RA is een integraal onderdeel van het VN-Verdrag inzake de rechten van mensen met een handicap (CRPD), waarin staat dat scholen leerlingen met SEN maximale kansen moeten bieden om deel te nemen aan ...