Projecten
De voorbereiding van Spaanse toekomstige leerkrachten secundair onderwijs. Analyse van de kwaliteit van de voorbereiding op hun leerproces. Universiteit Gent
Van een initiële lerarenopleiding wordt verwacht dat ze student leerkrachten voorziet van de nodige competenties om te slagen in de beroepspraktijk. Er is echter evidentie dat de kwaliteit van de bereikte competenties bij afgestudeerden eerder kritisch is. In dit onderzoek kijken we deze kritische competenties na vanuit een nieuw gevalideerde competentieraamwerk voor de Spaanse secundaire onderwijscontext.
De kwaliteit van feedback over leerpatronen in het eerste jaar hoger onderwijs: een perceptieonderzoek bij studenten. Universiteit Antwerpen
Gunning van het vooronderzoek in functie van de ontwikkeling van een instrument voor het meten van de pedagogische kwaliteit in de voorschoolse kinderopvang. Universiteit Gent
Sinds Kind en Gezin de taak van het vroegere (federale) Nationaal werk voor Kinderwelzijn heeft overgenomen is er heel wat geïnvesteerd in de opvolging en bevordering van de pedagogische kwaliteit, onder meer door de invoering van de kwaliteitsschalen en daaruit afgeleide instrumenten als de KWAPOI, via zelfbeoordelingschalen zoals ZIKO en via de implementatie van het kwaliteitsdecreet.
Er bestaan echter lacunes in het kader van de ...
De krijger van de schoonheid. Hoe meetbaar is de kwaliteit van beweging van de performer in het werk van Jan Fabre? Universiteit Antwerpen
De rol van kwaliteit van leven bij meisjes in detentie in het verklaren van delinquentie in de ontluikende volwassenheid Universiteit Gent
Het is niet goed begrepen waarom sommige aangehouden vrouwelijke adolescenten zich te onthouden van beledigende, terwijl anderen dat niet doen. De meerderheid van de prospectieve studies met deze vrouwtjes kiezen voor een risk management (in plaats van een gebaseerd op sterkte-empowerment) perspectief, waardoor het risico om cruciale sleutels kijken uit naar rehabilitatie vrouwen te ondersteunen. Het huidige onderzoek neemt een belangrijke ...
Realiseren van onderwijs op maat en meer inclusief onderwijs: onderzoek naar kwaliteitsvolle samenwerking tussen het gewoon en buitengewoon onderwijs. Universiteit Antwerpen
impact Brede Scholen in Brussel en de ontwikkeling van een tool om de kwaliteit van Brede Scholen te monitoren Universiteit Gent
Het Steunpunt Diversiteit en Leren (SDL) van de Universiteit Gent voert een wetenschappelijk onderzoek naar de impact van Brede Scholen in Brussel en ontwikkelt een tool om de kwaliteit van Brede Scholen te monitoren. Het onderzoek en de ontwikkeling gebeurt in de periode 1/1/2015 tot 30/06/2016. Meer specifiek gaat het over:
Een onderzoek naar kritische succesfactoren en drempels die Brede Scholen ervaren bij het werken aan hun ...
Ontwikkelen van instrumenten voor het meten, het monitoren en het bevorderen van de pedagogische kwaliteit in de voorschoolse kinderopvang Universiteit Gent
Ontwikkelen van drie instrumenten die met elkaar verbonden zijn maar elk een eigen finaliteit hebben:1. Een wetenschappelijk meetinstrument dat een globaal beeld geeft van de pedagogische kwaliteit in de voorschoolse kinderopvangvoorzieningen. Het uitvoeren van een nulmeting behoort eveneens tot de opdracht.2. Een instrument, afgeleid van het wetenschappelijk meetinstrument, te gebruiken door een controlerende instantie,waarmee de ...
Kwaliteit en billijkheid van onderwijssystemen wereldwijd: trends doorheen de tijd en verklarende factoren KU Leuven
Onderwijs speelt een essentiële rol in de samenleving omwille van de talrijke voordelen voor zowel individuen als voor de samenleving als geheel. Daarom streven landen wereldwijd een zo hoog mogelijke kwaliteit en billijkheid van hun onderwijssysteem na. In dit proefschrift brengen we de trends doorheen de tijd in kaart van de kwaliteit en billijkheid van onderwijssystemen en onderzoeken we enkele, mogelijke verklarende (klas)factoren. Omdat ...