Projecten
Leerstijlontwikkeling doorheen de schoolloopbaan in het secundair en hoger onderwijs. Een longitudinaal onderzoek. Universiteit Antwerpen
Anders kijken, anders leren? Universiteit Antwerpen
Wie slaagt in het eerste jaar Hoger Onderwijs? Een longitudinaal onderzoek naar de impact van eerdere studieresultaten, het academisch zelfbeeld en zelfregulatie. Universiteit Antwerpen
Hoe studenten leren: antwoorden vanuit een neurologisch-onderwijskundig onderzoeksperspectief. Universiteit Antwerpen
Veroudering en hersenplasticiteit. Trainings-gerelateerde veranderingen in bewegingscoördinatie en de modulatie van hersengolven KU Leuven
Een achteruitgang in zowel sensorisch-motorische als cognitieve functies is een gekend gevolg van het verouderingsproces bij mensen. Daarom is het hoog tijd meer kennis te vergaren over wat veroudering precies inhoudt, van cellulair tot systemisch niveau. Daarnaast is het van groot sociaal belang om strategieën te vinden die helpen de nadelige effecten van veroudering te vertragen, of zelfs om te keren. Het doel van deze thesis was daarom te ...
De pedagogisch-didactische aanpak van begrijpend lezen in het lager onderwijs in Vlaanderen KU Leuven
Dit doctoraatsonderzoek concentreert zich op begrijpend lezen in het lager onderwijs. Het onderzoek haakt in op de Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) van 2021. Deze internationale studie brengt de leesprestaties van leerlingen in het vierde leerjaar in kaart en verzamelt contextuele informatie aan de hand van vragenlijsten voor leerlingen, hun ouders en leerkrachten. Vlaanderen nam tot dusver deel in 2006 en 2016 en ...